Jumalaton kulttuurilehti 14
Godless Culture Magazine 14


Helmikuu February 2007 (14)




Publisher: Atheist Association of Finland E-mail: info@ateismi.fi



Sisällysluettelo

Verkkojulkaisun vastaava toimittaja fil.maist. Erkki Hartikainen

Editor of the net magazine: Erkki Hartikainen, MA

Tämä on viimeksi päivitetty 1.2.2011.
Last uppdate 2/1/2011.

Important things: Tärkeät asiat:
15 books in Finnish 15 kirjaa suomeksi

Elämänkatsomustieto Life View (in Finnish)

Sanasto Sanasto
Peruskoulu et1-2 et1 et2 et3 et4 et5 et6 et7 et8 et9
Lukio et10 et11 et12 et13 et14
Elämänkatsomustieto, kotisivu etkirjat

Analytical Logical Empiricism: see

http://etkirja.pp.fi/ale.htm

Dictionary of Atheism
Atheists in action
Physics pages of Pekka T. Laakso

Tilaa kirja

Sisällysluettelo

  1. Pääkirjoitus helmikuu 2007
    1. Angela Merkel ajaa jumalaa EU:n perustuslakiin
    2. Siirtyminen teräväpiirtotelevisioon
    3. Ubuntu – Linux siirtyi näyttämään 1440 x 900 resoluutiota
    4. Saadaanko televisiokortti toimimaan Linuxin kanssa?
    5. Musiikki
    6. Jumalaton – lehti ilmestyy vähitellen
  2. Suomen ateistiyhdistyksen maine kasvaa
  3. Tiedepalsta
    1. Kosmologian ongelmia 3
    2. Kielenhuolto
    3. Miksi muiden planeettojen ötökät eivät ota meihin yhteyttä?
    4. Miksi muiden planeettojen ötökät eivät tee avaruusmatkoja?
    5. Ympärileikkaus ja älykkyys
  4. Elämänohjeet
    1. Lehden linja
    2. Elämänohje 2/2007
  5. Kari Uotin blogi talousrikoksista
  6. Ystävän päivän alkuperä
    1. Ystävyydestä
    2. Alkuperä
    3. Valentinuksen tarinat
    4. Ystävänpäivän tulo kalenteriin
  7. Laskiaisen alkuperä
  8. Kuukauden pähkinä
  9. Kuukauden vitsi
  10. Jumaluusoppinut herjaa Dawkins’ia, eikä vastaa kysymykseen elämän tarkoituksesta (jatkuu tammikuussa)
    1. Älä tuhlaa tähän kirjaan rahojasi
    2. Todisteet ja usko…
    3. Tämä artikkeli jatkuu vasta maaliskuun numerossa.
  11. Uskontoa etiikan valeasussa (jatkuu maaliskuussa)
    1. Tämä artikkeli jatkuu lehden maaliskuun numerossa.
  12. Vapaa-ajattelijain liiton hölmöily jatkuu
  13. Kiista jonkun Jeesuksen luista
  14. Yleisön osasto
    1. Vapaa Ajattelijan erotettu päätoimittaja kirjoittaa ympärileikkauksesta
  15. ”Sisäpiiri” kirjoittelee
  16. Wittgensteinin Tractatus kirjoitetaan uudestaan, uudelleenkirjoitus meneillään
  17. Internetistä
    1. Raamatun tuunaajat
    1. Mannerheimin lastensuojeluliitto lasten uskontopakon kannalla
    2. Hitler ja kristinusko
    3. Roomalaiskatolisten tuki Hitlerille
  18. Kirkon väestötilastot tarkentuneet - Suomalaisista 82,4 prosenttia kuuluu luterilaiseen kirkkoon
    1. Tilastot
    2. Yli 80 prosenttia lapsista kastetaan
    3. Kirkkoon liittyminen lisääntyi pääkaupunkiseudulla
    4. Kaikista avioliitoista reilut 60 prosenttia vihitään kirkollisesti
  19. Putin: uskonto ja ydinaseet suojaavat Venäjää
  20. Kristillinen piereminen on sallittua
  21. Opetusministeriö rahoittaisi kirkkoja ”tasapuolisesti” (ei sentään ateisteja)
  22. Gravitation
  23. Geometria
  24. Ateismin määritelmä
  25. Ateistin määrittelemä
  26. Agnostikon eli jumalaongelmaisen määritelmä
  27. Uskonnon määritelmä
  28. Raamatun ristiriidat
  29. Linkkejä

Pääkirjoitus helmikuu 2007

Angela Merkel ajaa jumalaa EU:n perustuslakiin

Erkki Hartikainen 28.2.2007

Angela Merkel

Angela Dorothea Merkel

Saksan liittokansleri Angela Merkel toivoo, että Euroopan unionin perustuslakiin sisällytetään selkeä viittaus Jumalaan.

Merkel muistuttaa, että Saksankin perustuslaissa puhutaan ”vastuusta Jumalan ja ihmisen edessä”. Ellei hankkeilla olevaan perustuslakiin sisällytetä minkäänlaista mainintaa Jumalasta, Merkelin mukaan voi epäillä, aikovatko poliitikot vastedes kunnioittaa ”kristillisiä perusarvoja”.”Eurooppa ei ole kristillinen kerho, mutta sen tulisi olla ’arvojen kerho’”, EU:n puheenjohtajamaan kansleri Merkel sanoi.

Siirtyminen teräväpiirtotelevisioon

Erkki Hartikainen 20.2.2002

Xoro, täyden teräväpiirron televisio










Alun perin edesmenneelle äidilleni ostamani väritelevisio muuttui atselukelvottomasti. Sitä oli viime vuosina korjautettu useita kertoja. Perhe tarvitsi uuden television. Yritän sivuuttaa yhden valmistajayhtiöiden rahastuskierroksen.

Ostin siis täysteräväpiirtotelevision (full HD, 1080p). Se on saksalaisten Kiinassa valmistuttama Xoro, jota myy elektroni.fi. 47 tuuman televisio kolmella HDMI – liitännällä maksoi 2150 €. Kotiinkuljetuksen suoritti Matkahuolto. 

Sitten menin Welhon myymälään ja vuokrasin taloyhtiömme kaapeleilla toimivan Handan CV 5500 HD digiboksin. Samalla liityin Canal+:n katselijoihin. HD -kanavavalta voi katsella 1080i – lähetyksiä.

Yleisradion kanavat eivät näytä sen hirveämmiltä kuin muillakaan digibokseilla katsottuina.LCD – näytön vikana on, ettei musta näy aivan yhtä mustana kuin plasmatelevisioissa.

Toisaalta kirkkautta löytyy vaikka kuinka paljon, joten televisiota (kuten tämän laitteen näyttöäkin) voi käyttää päivällä ilman sälekaihdinten laskemista alas.LG on jo alkanut valmistaa DVD – soittimia, jotka tukevat sekä HDTV että Blue Ray tekniikkaa. Kun tämän laitteen hinta on pudonnut kohtuulliseksi, markkinoilla lienee jo melko paljon täyden teräväpiirron elokuvia.

Ubuntu – Linux siirtyi näyttämään 1440 x 900 resoluutiota

Erkki Hartikainen 20.2.2007

Tux on ollut Linuxin maskotti versiosta 2.0 lähtien.

Tux on ollut Linuxin maskotti versiosta 2.0 lähtien.

Uusimman tietokoneeni näyttö on niin sanottu laajakuvanäyttö, jonka resoluutio on 1440 x 900 pistettä. Sillä voi katsella vain rajoitetun teräväpiirron (720p) ohjelmia.

Sen sijaan kaksi asiakirjaa mahtuvat mukavasti vierekkäin. Kun olen joutunut kaikkien muiden onnettomuuksien lisäksi avustamaan ihmisiä Internet - sivustojen ylläpidossa, kaksi ohjelmaa näytössä vierekkäin on ollut avuksi.

Kun asensin uuteen koneeseeni Ubuntun, laajakuva vääristi kuvaa samalla tavalla kuin kuntosalin televisiot. Kaikki näytti leveämmältä. Ensin yritin löytää apua suomenkielisiltä sivuilta, mutta eihän sitä löytynyt, vaikka lopulta kävi ilmi, että sitä on sieltä saatavissa. Sen sijaan englanninkielisiltä sivuilta löytyi koko joukko Acer 1916W:n käyttäjiä. 

Ilmeni, että Ubuntun kirjoittajat eivät olleet laittaneet uusia näytön tarkkuuksia tiedostoon xorg.conf (tiedosto löytyy tiedostohaulla). Kirjoitin oman näyttöni resoluution tähän tiedostoon käsityönä. Tarkkuus kyllä parani, mutta kuva oli väärässä paikassa. Lopulta älysin painaa näytön AUTO – painiketta, ja sen jälkeen näyttö on toiminut melkein niin kuin pitääkin.

Joidenkin fonttien kanssa on syytä tehdä vielä työtä, mutta kotisivuilla suosittu Verdana näkyy aivan oikein.

Saadaanko televisiokortti toimimaan Linuxin kanssa?

Kuulun surullisen kuuluisan Terratec Cinergy 1200 televisiokortin omistajiin. Aluksi kortti ei suostunut alkuperäisellä ohjelmalla näyttämään Ylen dvb – tekstitystä. Sehän on maailmassa ainoa laatuaan, kuten Petteri Järvinen on Suomen kansalle tehnyt selväksi. Sitten Terratec julkisti Home Cinema – ohjelmiston, jolla tekstitys näkyy. 

Tekstitys kaatuu hieman useammin kuin digiboksilla, vaikka koneessa on 3 gigahertsin tuplaydin ja 2 gigaa työmuistia. Suomenkielisiä ohjelmia olen nauhoittanut kiintolevylle, mutta tämäkään ohjelma ei tallenna dvb – tekstityksiä. 

Seuraava työmaa on saada puute korjattua asentamalla Ubuntuun televisiokortin Linux – ohjelmat. Olen kuullut kerrottavan, että tämä onnistuu.Eläkepäiviä voisi kai viettää helpomminkin, mutta olen kuullut väitettävän, että ihminen dementoituu hitaammin, jos hän puuhastelee jotain. Toisaalta tietokoneiden kanssa puuhastelu lisää stressiä, minkä sanotaan olevan epäterveellistä.

Musiikki

Suurin osa musiikista on mielestäni lähinnä metelöintiä. Muinaisina aikoina metelöinnillä on karkotettu petoja. Myöhemmin metelöinnillä yritettiin karkottaa pahoja henkiä. 

Myös vaikuttava musiikkia löytyy. Jääkiekkokilpailujen mainoksen taustana oli televisiossa äskettäin Luciano Pavarotti:in laulama Una fortiva Lagrima(=Salattu kyynel) Gaetano Donizettin säveltämästä oopperasta Lemmenjuoma. Enrico Caruso (1873–1921) lauloi sen levylle vuonna 1905. 

Caruso puolestaan on yhä elossa olevan italialaisen gigatähden Lucio Dalla:n kuuluisin sävelmä. Luciano Pavarotti esittää sen melkein yhtä hyvin kuin edellisen sävelmän. 

Dalla on itse soittanut sävelmän keyboardilla, jota ensin luulin pianoksi, mutta eihän piano ole juuri koskaan täysin hyvin viritetty. Myöhemmin minulle selvisi, että Dalla itse soittaa nimenomaan keyboardia ja klarinettia. 

Levykaupoista löytyy nykyään lähinnä rockia. Yllä olevat laulut ovat molemmat kaksois- CD:llä ”Luciano Pavarotti The Best”. Levyn voi sattumalta löytää jostain kaupasta, mutta sen saa melko helposti tilaamalla Internetistä. 

Olen hankkinut midi – keyboardilla varustetun näppäimistön jotta voisin laittaa sivujeni taustasäveliksi omia sävellyksiäni, esimerkiksi sävelmän ”Uusi isämeidän”, jonka sävelsin 1970–1980 toimiessani siviilipalvelusmiehenä Helsingin lentoasemalla. Valitettavasti minulle näkyy kertyvän koko ajan muuta askartelua.

Jumalaton – lehti ilmestyy vähitellen

Erkki Hartikainen 28.2.2007Tätä lehteä tuotetaan siten, että kuukauden ajan siihen lisätään koko ajan mielenkiintoisia uutisia ja artikkeleita.

Alkukuusta lehti on pelkkä luuranko, mutta loppukuussa siinä on usein niin paljon aineistoa, että sen painattaminen paperille ei olisi enää kannattavaa. Myös tämä pääkirjoitus pitenee koko kuukauden ajan.

Suomen ateistiyhdistyksen maine kasvaa

Vahvistamattomien tietojen mukaan Pekka Elon ja Timo I. Vasaman yhteiseen sisäpiiriin kuuluva vapaa-ajattelijain liiton varapuheenjohtaja Eino Huotari (kuva edellisessä lehdessämme) on liittohallituksen kokouksessa pitänyt lehteämme melkein pahempana kuin Pääkaupunkiseudun ateistien sivustoa.

Olemme imarreltuja. Sen verran olen joutunut viime aikoina olemaan tekemisissä Pääkaupunkiseudun ateistien kanssa, että olen noin neljä kuukautta sijaistanut järjestön vakinaista webmasteria Kalevi Korppia.

Tiedepalsta

Kosmologian ongelmia 3

Onko

a) avaruus laajenemassa vai

b) oliot pienenemässä?

Lukijoiden vastaukset pyydämme lähettämään osoitteella erkki.hartikainen@ateismi.fi

Kielenhuolto

Erkki Hartikainen 20.2.2007Sana ”yritys” ei missään tapauksessa vastaa monopolikapitalismin yhtiöitä. Onko maailman rikkain mies William Gates III yrittäjä? Mitä hänen pitää yrittää? Vastaisuudessa tulee puhua pääomistajista, osakeyhtiöistä, avoimista yhtiöistä (kommandiittiyhtiöistä) ja toiminimistä eikä mistään yrityksistä tai yrittäjistä. 

Sana ”yrittäjä” varattakoon pikkuhuijareille ja osakekeinottelijoille. Mahdollisesti myös lottoajista voidaan käyttää nimitystä ”yrittäjä”. Osakeyhtiössä puhuttakoon toimitusjohtajasta, hallituksen puheenjohtajasta jne. 

Minulla itselläni on sattunut olemaan nuo arvonimet, vaikka en omistanut yhtään yhtiön osaketta. Tällä hetkellä omistan myymättä unohtuneet surkuhupaisan Elisan 150 osaketta. 

En pidä missään tapauksessa itseäni tälläkään perusteella yrittäjänä. Avoimissa yhtiöissä (kommandiittiyhtiöissä) puhuttakoon vastuullisesta yhtiöhenkilöstä. Jätän harjoitustehtäväksi keksiä, mitä nimitystä olisi käytettävä toiminimien omistajista.

Miksi muiden planeettojen ötökät eivät ota meihin yhteyttä?

Turhaan puoli planeettaamme yrittää saada selkoa avaruudesta tulevista radioaalloista. Muiden planeettojen ötökät eivät käytä radioaaltoja, koska

a) radioaaltojen tietoturva on huono

b) radioaalloilla viestiminen ei ole kannattavaa

c) muiden planeettojen ötökät eivät ole isoja apinoita, joilla on jatkuva seurustelun tarve.

d) muiden planeettojen ötökät tietävät kaiken tarvittavan

e) muiden planeettojen ötököillä ei ole meiltä mitään opittavaa.

Miksi muiden planeettojen ötökät eivät tee avaruusmatkoja?

Ötökkä?








Muiden planeettojen ötökät eivät tee avaruusmatkoja, koska

a) heillä ei ole kiinalaisia, jotka voisi halvalla lähettää vaaralliseen avaruuteen

b) he ovat ymmärtäneet ihmistä paremmin ikiaikaisen unelman roboteista, jotka tekevät vaaralliset työt

c) heillä on kaikki tarpeellinen

Ympärileikkaus ja älykkyys

Vapaa-ajattelijain liiton vahvasti sensuroidulla keskustelulistalla on herännyt merkillinen keskustelu. Siinä on mm. väitetty, että poikien ympärileikkaus olisi tehnyt vuosituhansien kuluessa juutalaisista muita ihmisiä älykkäämpiä. 

Älykkyydellä voidaan tarkoittaa melkein mitä tahansa, mutta ainakaan ns. älykkyystestit eivät vähimmässäkään määrin tue väitettä, että ympärileikkausta harrastavat kansat olisivat muita älykkäämpiä. Asian havainnollistamiseksi olen imuroinut Internetistä alla olevan kuvan.

Ympärileikkauksia tehdään maailmassa vuosittain noin seuraavia määriä:

  • miespuolisille noin 15–20 miljoonaa, joista noin 12 *miljoonaa muslimimaissa ja noin 100000 juutalaisuuden parissa ja
  • naispuolisille noin 150000, joista pääosa Afrikassa.

Elämänohjeet

Lehden linja

Monia lukijoitamme on mietityttänyt se, että lukuisat lehdistössä jaettavat elämänohjeet ovat keskenään ristiriitaisia, pelkkiä mielipiteitä makuasioista tai kehotuksia noudattaa jonkin ns. kulttuurin tapoja.Jumalaton – lehti ei sorru tällaisiin mauttomuuksia.

Valitettavasti kaikkien ei ole mahdollista noudattaa elämänohjeitamme, sillä mukava elämä on tunnetusti kallista ja tulot sekä varallisuus ovat jakautuneet kovin epätasaisesti eri ihmisten kesken. Yleissääntömme on, että mikään esittämämme elämänohje ei saa maksaa enempää kuin uusi keskihintainen auto.

Elämänohje 2/2007

Jotta voisit noudattaa elämänohjetta 1/2007, sinun kannatta suorittaa esimerkiksi seuraavat toimenpiteet:

Roomba GR imurointirobotti

1) Hanki esimerkiksi Roomba GR imurointirobotti. Se maksaa noin 300 euroa. Montako tuntia imurointiapua saisit kaupallisilta siivousapuyrittäjiltä tällä hinnalla? Robotilla on kahden vuoden takuu, ja sitä on jossain muussa maassa myyty yli miljoona kappaletta.


2) Anna robotin imuroida noin 50 neliömetriä päivässä. Sillä aikaa, kun robotti imuroi, ota nokkaunet. Robotin ääni on sen verran voimakas, että sen pysähtymiseen herää. Tämän kirjoittaja oppi heräämistekniikan ollessaan vielä työelämässä.

Kymmenen vuoden takaisten tietokoneiden kiintolevyt olivat niin äänekkäitä, että siihen, kun kiintolevy lakkasi pörisemästä, heräsi. Sen aikaisilla suorittimilla suuren tilastomateriaalin käsittelyyn saattoi SAS – ohjelmistolla mennä kauankin aikaa. Kun tietokone teki töitä, otin nokkaunet työnantajan ajalla.

Lisävihje: Nykyinen huonekalumuoti eli lyhyet sohvien ja sänkyjen jalat haittaavat huoneistojen siivousta ja etenkin robottien työtä. Meillä kaikki sohvat ja sängyt ovat sellaisia, että siivousrobotti pääsee niiden alla.

Kirjoituspöydän ja yöpöydän laatikostoihin saa lähimmästä rautakaupasta alle rullat, joilla ne voi siirtää vaikka siivottavasta huoneesta pois. Markkinoilla on myös komeroita, joiden alle siivousrobotti pääsee.

Kari Uotin blogi talousrikoksista

http://www.kariuoticonsulting.fi:80/blog/view/223

Ylioppilastulvan vastustamiskomitean mietintö 1935

Vahvistamattomien tietojen mukaan Elinkeinoelämän valtuuskunta on nostamassa seuraavien vaalien aiheeksi vuodelta 1935 olevan Ylioppilastulvan vastustamiskomitean mietinnön (tämä ei ole huumoria, sellainen mietintö on todella ilmestynyt).Jos mietinnön henkeä olisi noudatettu,

Sauli Niinistöstä ei olisi 6,5 lukuaineiden keskiarvolla tullut koskaan ylioppilasta, vaan hän olisi voinut pyrkiä presidentiksi aivan oikeasti työväen ehdokkaana.Jos taas sosialidemokraattien Hilma Jalkasen ehdotusta, joka esti peruskoulun toteutumisen toisen maailmansodan jälkeen, ei olisi noudatettu, presidenttiehdokkaiksi kelpaavia olisi ollut huomattavasti enemmän kuin nykyään.

Ystävän päivän alkuperä

Ystävänpäivä ei ole liputuspäivä, mutta varsinkin nuorille se on nykyään tärkeä. Seuraava kirjoitus perustuu osittain kirkkoherra Veli-Matti Hynnisen Internetissä julkaisemaan aineistoon.

Ystävyydestä

Ystävyydellä - kuten muillakin asioilla - on monet kasvot. Ystävyys on kuin raha, sitä on suhteellisen helppo hankkia, mutta vaikea pitää. Ystävyys on aitoa luottamista, kaunistelematonta pitämistä, sitä ei voi kuitenkaan ostaa eikä myydä, sillä ystävyyden arvoa ei voi rahassa mitata.

Ystävyys näkyy myös puhetavassamme. Ystävän seurassa uskaltaa olla mutkaton ja tavallinen, vastustajalle on usein puhuttava kiertoilmaisuin. Ystävälle ei asioita tarvitse monta kertaa selittää.

Ystävänpäivä (14.2.) muistuttaa, että ystävyyttä on hoidettava. On turha hädän hetkellä toivoa ystävän apua, jos ei ole hyvänä aikana hoitanut ystävyyssuhteitaan. Tekstiviesti, sähköposti tai vaikkapa vanhanaikainen postikortti ei ole lainkaan vähäinen väline silloin, kun ystävyyttä vaalitaan.

Entä mikä on ystävyyden toinen puoli? Makedonian kuningas Antigonos II Doson (225 eaa.) sanoi jo yli kaksituhatta vuotta sitten: "Jumala, varjele minua ystävistäni, vihollisistani minä selviän itse."

Saman neuvon antoi muuten presidentti K.J. Ståhlberg seuraajalleen P.E. Svinhufvudille. Ja kuka tietää mitä Mauno Koivisto ja Martti Ahtisaari ovat seuraajiensa korvaan kuiskanneet. Eivät ne poliittiset ystävyydetkään niin hohdokkaita ja pitkäikäisiä taida aina olla.

On se muuten merkillistä miten sutjakkaasti uudet tavat joskus leviävät. Samanaikaisesti kun monet hyvät tavat unohtuvat ja merkittävät juhlaperinteet haalistuvat, syntyy uusia perinteitä. Ystävänpäivän Suomeen tulemisesta saamme kiittää Jaska Jokusta.

Tämä Charles M. Schulzin luoma sarjakuvahahmo näet ottaa vastaan Valentinuksen päivänä uskomattoman määrän postikortteja ja mittauttaa niillä suosiotaan.

Sitä sitten kaikki Ressut, Eput, Toistot, Sallit, Kielot ja Kaustiset kavereineen ihmettelemään. Ja tapa tarttuu, tuskin Piparminttu-Pipsa tai Rapa-Ripakaan malttavat olla ystävänpäiväkorttia lähettämättä. Hekin ovat oppineet, että ystävää on muistettava.

Alkuperä

Juno Februata oli muinaisroomalainen jumalatar, jota juhlittiin helmikuussa. Tyttöjen ja poikien nimiä laitettiin laatikkoon, ja näin syntyneiden parien piti viettää yhdessä koko vuosi. Joskus tällä tavalla syntyneet parit menivät todella naimisiin. Jotkut arvelevat, että Rooman paavi yritti hävittää tämän tavan keksimällä helmikuuhun Valentinuksen päivän.

Helmikuun viidentenätoista muinaiset roomalaiset viettivät Lubercalia – juhlaa. Lubercus – jumalan ajateltiin varjelevan roomalaisten lammaslaumoja susilta. Juhlassa susipukuisten miesten piti alasti kirmailla kaduilla ja läimäytellä ohikulkijoita pyllylle. Jotkut arvelevat, että ystävänpäivä on saanut alkunsa Lubercalia – juhlasta.

Valentinuksen tarinat

Vaikka historian kirjoista löytyy useita Valentinuksia, yhdistetään tarinat tavallisesti Ternin piispaan, joka kuoli 14.2.269. CE.

Valentinuksesta kertovia tarinoita on kymmeniä. Erään tarinan mukaan Valentinus oli naimaton roomalaispappi, joka auttoi kristittyjä keisari Marcus Aurelius Claudiuksen aikana. Valentinus tuomittiin vankilaan, ja kieltäytyessään keisarin käskystä palvella roomalaisten jumalia, langetettiin hänelle kuolemantuomio.

Odottaessaan sellissä tuomion täytäntöönpanoa Valentinus tutustui vankilanjohtajan sokeaan tyttäreen ja paransi tämän näön. Päivää ennen kuolemaansa 14. helmikuuta Valentinus kirjoitti tytölle jäähyväiskirjeen.

Toinen tarina kertoo Valentinuksen vihkineen roomalaisia sotilaita ja toimineen täten sotapäälliköitä vastaan. He näet olivat kieltäneet sotilaiden avioitumisen. Valentinus vangittiin ja hänen viruessaan vankilassa kiitolliset sotamiesten vaimot lähettivät hänelle kaltereiden taakse kukkia ja lahjoja myötätunnon ilmauksina.

Erään tarinan mukaan Valentinus neuvoi Rooman nuoria miehiä kieltäytymään sotapalveluksesta ja kehotti heitä pysyttelemään mieluummin vaimojensa luona. Roomalaisia sotapäälliköitä Valentinuksen neuvot eivät miellyttäneet ja he mestauttivat rauhaa rakastavan piispan.

Kerrotaan, että Valentinus oli vähällä päästä Rooman paaviksi. On arveltu, että jos hänestä olisi tullut Rooman paavi, ihmiskunnan historia olisi ollut toisenlainen kuin se sitten oli.

Ystävänpäivän tulo kalenteriin

Kalenterissamme ystävänpäivä on ollut 1987:stä, vaikka virallisesti se hyväksyttiin vasta 1996. Jonkun mielestä se on turhin juhla tai juhlien rikkaruoho, mutta toiselle se merkitsee paljon.

Mutta olisiko se niin haitaksi jos kaikki Woopsiet ja Poopsiet edes yhtenä päivänä vuodessa tavallista enemmän innostuisivat toisistaan ja antaisivat kuulua itsestään. Lopultahan se on aina itsestä eniten kiinni, minkä sisällön kullekin elämämme päivälle annamme.

Sydän- ynnä muut yhdistykset sekä herra Rihkama ovat ottaneet ystävänpäivän tosissaan ja toimintaohjelmaansa. Puhelinyhtiöt ja Posti hykertelevät tyytyväisyyttään kun me ystävyyden innoittamat suomalaiset lähettelemme viestejä lähimmäisillemme sydämenkuvalla tai ilman.

Laskiaisen alkuperä

Suomalaisen laskiaisen tavat viittaavat vanhaan venäläiseen Maslenitsa - juhlaan.

Maslenitsa (ven. Масленица, sanasta масло, voi) on venäläinen juhla, jonka alkuperä on ajoilta ennen kristinuskon tuloa. Venäjällä sitä vietetään seitsemännellä viikolla ennen pääsiäistä, juuri ennen kristittyjen paastoa, ja se vastaa siten Suomen laskiaista.

Juhlan viettoon kuuluu herkuttelu rasvaisilla ohukaisilla ja muilla ruoilla, minkä vuoksi sitä kutsutaan myös nimillä bliniviikko ja voiviikko.

Slaavilaisessa muinaisuskossa maslenitsaa vastasi auringon ja talven loppumisen juhla. Kristinuskon tulo antoi maslenitsalle monien muiden juhlien tapaan uuden merkityksen, ja siitä tuli paaston alkamisen juhla. Maslenitsan aikana lihan syönti on uskonnollisten ortodoksien mielestä kielletty, minkä vuoksi viikkoa kutsutaan myös nimellä mjasopustnaja nedelja (мясопустная неделя). Itse paaston aikana kiellettyjä ovat liha, kala, maitotuotteet ja munat sekä juhlat, tanssiminen ja ei-uskon­nollinen musiikki. Maslenitsa on siten viimeinen tilaisuus nauttia huvituksista ennen pitkää paastoa.

Keskeisessä osassa maslenitsan viettoa ovat blinit, pyöreät venäläiset pannukakut, joiden usein katsotaan kuvaavan aurinkoa. Ne valmistetaan voista, munista ja maidosta, jotka ovat paaston aikana kiellettyjä. Perinteisesti maslenitsan aikana järjestetään myös naamiaisia sekä harrastetaan lumisotaa, rekiajeluja, kelkkailua ja keinumista. Joillakin alueilla kullekin maslenitsan päivälle on määrätty oma ajanvietteensä: yhtenä päivänä kyläillään, toisena huvitellaan ja kolmantena herkutellaan.

Juhlan maskotti on kirkasvärisesti puettu, oljista valmistettu maslenitsa-nukke. Sunnuntai-iltana juhla huipentuu nuken riisumiseen ja polttamiseen kokossa. Kaikki jäljelle jääneet blinit heitetään myös tuleen. Maslenitsa-nuken tuhka levitetään lopuksi lumeen antamaan seuraavan vuoden sadolle hyvä kasvu.

Maailman tunnetuin laskiaisjuhla on Rion karnevaalit.

Kuukauden pähkinä

Kuinka paljon on olemassa sellaisia olioita, joita ei ole olemassa?

Kuukauden vitsi

Mitä seuraava liikennemerkki tarkoittaa?

a) ristiretket kielletty

b) ristiinnaulitseminen kielletty

c) kuoleminen kielletty

Jumaluusoppinut herjaa Dawkins’ia, eikä vastaa kysymykseen elämän tarkoituksesta (jatkuu tammikuussa)

Erkki Hartikainen 18.9.2003

Seuraavassa on arvioitu Alister McGrath’in uusin kirja ”Dawkins’in jumala, geenit, meemit ja elämän tarkoitus” Kirjapaja, Helsinki, 2006, ISBN 952-607-279-8.

Älä tuhlaa tähän kirjaan rahojasi

Kirjapaja Oy on osa Kotimaa-yhtiöitä, johon kuuluvat lisäksi Kustannus Oy Kotimaa, Suomen Kirkko-Mediat Oy, Kotimaa Tuotannot, CredoNet Oy, KuvaKotimaa, Sacrum Oy ja Urkurakentamo Veikko Virtanen Oy. Se on siis suuri kirkollinen kustantaja, jota me ateistit emme tue julkaisi se mitä tahansa.

Kirjan nimi on suora käännös englanninkielisestä, joten myös kysymys elämän tarkoituksesta kuuluu kirjan alaan. Kirja kuitenkin jättää tähän kysymykseen vastaamatta. Koska tieto elämän tarkoituksesta on hyvin monia ihmisiä hämäävä, tässä artikkelissa vastataan kysymykseen elämän tarkoituksesta.

Uskonnolliset vastauksen tähän kysymykseen ovat yleensä alkeellisesti virheellisiä. Elämän pohjimmainen tarkoitus ei voi olla esimerkiksi iankaikkisen elämän saavuttaminen, koska se jättää avoimeksi kysymyksen siitä, mikä on iankaikkisen elämän tarkoitus. Jos kaikella pitää olla syynsä, jumalat eivät voi olla ensimmäinen syy, koska jää avoimeksi, mikä on jumalien syy.

Todisteet ja usko…

Tämä artikkeli jatkuu vasta maaliskuun numerossa.

Uskontoa etiikan valeasussa (jatkuu maaliskuussa)

Erkki Hartikainen 10.9.2005

Ilkka Niiniluodon ja Juha Sihvolan toimittamaa kirjaa ”Nykyajan etiikka ”, Gaudeamus ISBN 951-662-939-3 voidaan todella kutsua uskonnon puolustamiseksi etiikan valeasussa. Kaksi viimeistä kirjoittajaa ovat jumaluusopin tohtori Terho Pursiainen historian professori Juha Sihvola. Juha Sihvola jopa yrittää kumota muiden kirjoittajien kirjoituksia, mikä on hyvin selkeästi toimittajan etiikan vastaista.

Aloitan kirja-arvion julkaisemisen viimeisestä kirjoituksesta ja lisään sitten sen eteen myöhemmin muiden kirjoittajien arviointeja.

Yritän tässä artikkelissa jäljitellä pastori Pursiaisen vuosikymmenien saatossa ja mitä erilaisimpien aatteiden puolesta kirjoittaessa kehittämää tyyliä. Arvostelin herännäisiin kuuluvan päätoimittaja Juhani Simojoen pyynnöstä Terho Pursiaisen kirjan Uusin testamentti (1969) Kirkko ja kaupunki lehteen. Totesin jo silloin, ettei Pursiainen esitä mitään uutta.

Tämä artikkeli jatkuu lehden maaliskuun numerossa.

Vapaa-ajattelijain liiton hölmöily jatkuu

Vapaa-ajattelijain liittovaltuuston (entinen neuvosto) kokous on äänin 6-4 vahvistanut Pääkaupunkiseudun ateistien erottamisen liitosta. Yksi liittovaltuutettu (entinen neuvos) oli ulkomailla, ja hänen varajäsenensä ei ollut paikalla.

Liittovaltuuston puheenjohtaja Olavi Korhonen ei äänestänyt erottamisen puolesta.Sen sijaan liittohallitus (puheenjohtaja vasemmalla) äänesti erottamisen puolesta yksimielisesti. Aki Räisäsen vastaehdotus ei saanut kannatusta, joten asiasta ei äänestetty liittohallituksessa.Tiettävästi liitto ei ole ennen erottanut liitosta toimivia jäsenyhdistyksiä.

Kiista jonkun Jeesuksen luista

Yleisön osasto

Vapaa Ajattelijan erotettu päätoimittaja kirjoittaa ympärileikkauksesta

Vaikka olenkin kova islamin vastustaja, niin mielestäni olisi liian yksinkertaistavaa yhdistää nimenomaan ympärileikkaus käytäntönä islamiin tai edes juutalaisuuteen. 

Tämä olisi älyllistä laiskuutta siitäkin syystä, että sikäli kuin länsimaisessa ympärileikkauskeskustelussa on ollut kyse jonkinlaisesta rasismista, kyse on todennäköisesti ollut rasismista nimenomaan afrikkalaisia (mustaihoisia) ihmisiä vastaan ennemmin kuin tietyn uskonnon kannattajia vastaan.
Islaminvastaisuus ei ole rasismia, eikä se ole rasismia tässäkään tapauksessa.

Rasismia saattaa sen sijaan olla se, että länsimaissa on aivan ensimmäiseksi ryhdytty paheksumaan ja taivastelemaan ja demonisoimaan täsmälleen juuri niitä (enimmäkseen naisiin kohdistettuja) ympärileikkaustapoja, joita ei länsimaissa missään vaiheessa ole ollut käytössä.

Tämä mahdollinen rasistisuus ilmenee siinä tosiasiassa, että poikien ympärileikkaus on täysin muitta mutkitta hyväksytty länsimaissa jo 1800-luvulta alkaen, kun USA:ssa keksittiin että se oli käänteentekevä keino estää poikia vetämästä käteen.
Ja samoihin aikoihinhan tytöillekin kehiteltiin USA:ssa paitsi klitoriksen syövyttämistä hapolla, samalla myös sähkökidutuslaitteita (sekä tytöille että pojille), joilla voitiin kasvattaa lapset pois itsetyydytyksestä.

USA:ssa on edelleenkin voimassa noin sata patenttia sellaisista koneista, jotka tuohon aikaan suunniteltiin tätä nimenomaista tarkoitusta varten.Tyttöjen klitoriksen syövyttäminen hapolla (joka oli amerikkalainen tapa) on taatusti pahempaa silpomista kuin jotkin afrikkalaisen klitorismutiloinnin lievimmät muodot.

Näin ollen pidän selkeästi rasismina, mikäli näitä käytäntöjä ei eettisesti arvioida samalla viivalla. Minun pointtini on nimenomaan ollut, että jos halutaan lausua jotakin ruumiillisen koskemattomuuden oikeuksista eettisin perustein, niin tämä ei saa riippua ihonväristä eikä sukupuolesta.

Eikä se tietenkään saa riippua myöskään kulttuurista.Islamilaisissa maissa on suuri joukko (erityisesti miespuolisia) muslimiauktoriteetteja, jotka nykyään yhteen ääneen vakuuttelevat, että "islam ei vaadi ympärileikkausta naisille, vaan ainoastaan miehille".

Ja tällä perusteella nämä (enimmäkseen naisten keskenään ylläpitämät ja naispuolisten heimoauktoriteettien raivokkaasti puolustamat) tyttöjen silpomisen käytännöt voidaan leimata sellaiseksi "kulttuuriseksi takapajuisuudeksi", joka ei ole näiden "suurten yksijumalaisten maailmanuskontojen" syytä, vaan muka jotenkin täysin kirjauskonnoista riippumatonta.

Se, mitä tällaisella muodikkaalla diskurssilla kaikkein eniten vahvistetaan, on *yksijumalaisten kirjauskontojen valta* ja niiden nauttima pyhyyden sädekehä.

Patriarkaalisissa systeemeissä on yleisemminkin jäänyt naiskulttuurin sisäiseksi tehtäväksi kasvattaa ja kurinalaistaa naiset "patriarkaatille otollisiksi sieluiksi", joten eipä tässä sinällään toki mitään ihmeellistä ole.Islamin kansainvälinen imago voidaan kiillottaa, ja samalla yksijumalaisen uskonnollisuuden kansainvälinen imago voidaan kiillottaa toistamalla kuorossa sitä hokemaa, että "tyttöjen silpominen ei kuulu osana yksijumalaiseen uskontoon".

Tämä puhe tietenkin sopii kuin hansikas käteen sekä juutalaisille auktoriteeteille että myös niille jenkkipuritaaneille, jotka haluavat silpoa lapsensa jotta nämä eivät vetäisi käteen.

Mutta pahinta rasismia tässä ajattelutavassa on se, että siinä islam asetetaan ikään kuin "osaksi valkoisen miehen perintöä" ja vastakohdaksi jonkinlaiselle "mustan Afrikan takapajuisuudelle", joka mukamas jotenkin ihmeellisellä tavalla on eri asia kuin islamin vuosisatainen vaikutus näissä maissa.

Rasismista puhuttaessa on syytä muistaa, että islam on (kristinuskon tavoin) valkoisen miehen uskonto. Afrikkalaisen näkökulmasta se on "tuontitavaraa" täsmälleen siinä missä kristinusko.

Rabit ovat valkoihoisia.Tämä pointti on oleellinen nimenomaan sitä taustaa vasten, että

(1) islam tiedetysti kehottaa ympärileikkaamaan sekä tytöt että pojat (ja tämä on dokumentoitu nimenomaan profeetta Muhammadin sanoina), mutta
(2) islaminuskon yleisimmän tulkinnan mukaan ympärileikkaus on silti vain miehelle *velvollisuus*, kun taas naiselle se on pelkästään eräänlainen "hyvän naisen" ja "huonon naisen" välinen erotuskriteeri. 

Tämähän on yleisemminkin seemiläis-patriarkaalisen sukupuolijaon mukaista: vain miehillä on varsinaisia lakiin sidottuja velvollisuuksia, kun taas naiset määritellään hyviksi tai huonoiksi naisiksi olettamatta että kyseessä olisi juuri muu kuin kohtalo. Tämä ilmoitususkontoihin sisään kirjoitettu sukupuolijako on oleellinen elementti laajemminkin siinä, miten uskonnolliset auktoriteetit voivat teflonmaisesti väistyä vastuulta.

Tästä nimittäin seuraa, että muslimiauktoriteetit voivat aina kirkkain silmin väittää, että "islam ei vaadi naisten ympärileikkausta" - ja näin ollen muslimiauktoriteetit voivat myös kirkkain silmin selittää, että kyse on "afrikkalaisesta barbaarisesta tapakulttuurista, joka vallitsi jo ennen islaminuskon tuloa maahan" (joka pitää toki monissa Afrikan maissa paikkansa sikäli, että naisen sukupuolielimiä kyllä osattiin silpoa jo ennen kuin muslimiauktoriteetit tulivat ja opettivat, millä tavoin naisen elimet pitää silpoa niin että Allah katsoo sitä hyvällä).

Länsimaiden ja muslimiauktoriteettien välinen lahopäinen konsensus tässä asiassa on viime vuosikymmenet ollut nimenomaan kansainvälistä rasistista ajattelua vahvistava - sekä arabien että länsimaalaisten hyödyksi. Tämä lahopäinen konsensus on lausunut dogminaan, että "tyttöjen ympärileikkaus on takapajuinen pimeän mustan Afrikan heimoperinne, jota muslimit ja kristityt ovat yhteisvoimin vastustamassa".

Vaikka ei voida mitenkään kiistää, että Afrikan sarvessa harjoitettu faaraonleikkaus on monikertaisesti pahempaa silpomista kuin mikään poikien ympärileikkaus, niin kuitenkin tällaisella konsensuksella on saatu aikaan sellainen kansainvälinen diskurssi, jossa koko "ongelma" määritellään puhtaasti "mustan Afrikan mustaan kulttuuriin" liittyväksi ongelmaksi. Ja perusteluna tällaiselle rasistiselle ajattelutavalle käytetään juuri sitä seksististä ja sukupuolittavaa dogmioletusta, jonka mukaan tytön sukupuolielinten silpominen muka on jotenkin "verrattomasti paljon pahempaa silpomista" kuin pojan esinahan poisto.

Oleellista on nimenomaan se, että tällaista "pimeän afrikkalaisen tavan" demonisointia ei ole käytetty pelkästään tyttöjen ympärileikkauksen pahimpia muotoja vastaan, vaan että sillä tavoin demonisoidaan samaan hengenvetoon myös kaikki ne tyttöjen rituaalisen ympärileikkauksen muodot, joista eräät kaikkein laajimmalle levinneet vahingoittavat tytön sukupuolielimiä erittäin vähän ja jopa vähemmän kuin mitä pojan sukupuolielimiä vahingoitetaan poikien ympärileikkauksessa.

Tämä tapa, jolla ympärileikkauksista puhutaan, on siis samanaikaisesti sekä äärimmäisen seksistinen että äärimmäisen rasistinen. Ja seksismille sen enempää kuin rasismille ei kukaan ole esittänyt minkäänlaisia eettisiä perusteluita. Syyt ovat puhtaasti valtapoliittisia, ja (kuten sanoin) liittyvät todennäköisimmin pyrkimykseen kiillottaa valkoisen miehen levittämien monoteistisseemiläisten uskontoperinteiden sädekehää.

Esinahan tiukkuus on todella olemassa oleva lääketieteellinen peruste ympärileikkaukselle, eikä siinä mitään. Jos esinahka on tiukka, niin todennäköisesti sen vaikutukset myös seksielämään ovat samaa luokkaa kuin esinahan poiston vaikutukset. 

On sinällään realistista huomioida, että vaikutukset eivät mitenkään ole "hirmuisen tuhoisia" - mutta sama asia pitäisi kylläkin huomioida myös keskusteltaessa naisten ympärileikkauksesta ja sen vaikutuksista. Jos klitoris halkaistaan tai jos ihoa sen ympäriltä poistetaan, niin kudosmenetykset eivät ole ainakaan suurempia kuin mitä tapahtuu pojan esinahan poistossa. 

Sen vuoksi naisen ympärileikkaukseen tulisi suhtautua sekä eettisessä että oikeudellisessa keskustelussa täsmälleen samoilla kriteereillä kuin miehen ympärileikkaukseen. Näin vältettäisiin edellä mainittu rasismi, seksismi ja kaksinaismoraali.

On silkkaa rasismia, että tyttöjen ympärileikkauksen kaikki muodot demonisoidaan ja tuomitaan kategorisesti - ja että samaan aikaan valtiota vaaditaan aktiivisesti tukemaan poikien ympärileikkauksia täysin rituaalisista syistä.

Tämä on rasismia sen vuoksi, että ne perinteet, joissa on vaadittu tyttöjen ympärileikkauksia, ovat mustan Afrikan perinteitä.Jos perusteena tyttöjen ympärileikkausten kansainväliselle tuomitsemiselle on ruumiillinen koskemattomuus (eikä rasismi), niin sitten tätä perustetta pitää tietenkin soveltaa ihonväristä ja sukupuolesta riippumatta - mikä puolestaan tarkoittaa, että ne samat normit, jotka on päätetty vahvistaa tyttölasten ruumiillisen koskemattomuuden suojaksi, koskevat myös poikalapsia.

En mene sanomaan, että kaikki rituaaliset ympärileikkaukset pitäisi välttämättä kieltää. Kuten jo aiemmin sanoin, tämä on rajanvetokysymys. Mutta sen sijaan olen halunnut sanoa, että on idettävä ehdottomasti kiinni siitä, että kaikki yksilön perusoikeudet ovat riippumattomia sukupuolesta, ihonväristä ja kulttuurista - ja että mitään kaksinaismoralistisia, seksistisiä tai rasistisia normeja ei pidä hyväksyä.

Janne Vainio

”Sisäpiiri” kirjoittelee

Suomen Ateistiyhdistys ryKirjoitti: Kyynikko (IP rekisteröity)Päiväys: 11. syyskuuta 2006 16.56Olen törmännyt tuollaisen järjestön sivustaan [www.dlc.fi] ja jäänyt ihmettelemään, mistä on kysymys.

Ateistiyhdistyksessä näyttää olevan entisiä Vapaa-ajattelijain liiton jäseniä ja liiton sivuston (yksi huonoiten suunnitelluista mitä olen nähnyt) perusteella sen toiminnasta iso osa on olla eri mieltä Vapaa-ajattelijain liiton kanssa.

Voisiko joku selväjärkinen kertoa, mikä kuvio tässä on taustalla? Ymmärrän hyvin, että liiton aktivisteista on ikävä lähteä perkaamaan tuon omituiselta vaikuttavan yhdistyksen ja liiton suhteiden historiaa, mutta haluaisin kuulla asiasta myös toisen puolen version.

Täytyy sanoa, että minun on vaikea tajuta, miten Ateistiyhdistyksen olemassaolo parantaa maailmaa. Sitä kai pitäisi kysyä puuhamiehiltä itseltään, ei Vapaa-ajattelijain liitosta.

Wittgensteinin Tractatus kirjoitetaan uudestaan, uudelleenkirjoitus meneillään

Erkki Hartikainen 9.9.2006

Ludvig Wittgenstein

Jotta looginen empirismi tulisi kansainvälisesti tunnetuksi, olen päättänyt kirjoittaa uusiksi Ludvig Wittgensteinin teoksen Tractatus Logico-Philosophicus. Se löytyy Internetistä useistakin osoitteista, esimerkiksi Wittgenstein - Tractatus Logico-Philosophicus

Osaan saksaa, mutta kirjoitan korjatun teoksen suomeksi ja englanniksi. Ensimmäinen jakso julkaistaan Jumalaton lehdessä kaksikielisenä ja Suomen Ateistiyhdistyksen englanninkielisillä sivuilla englanniksi.

Mitkään Wittgensteinin tekijänoikeudet eivät sido minua, koska teos on Erkki Hartikainen: Tractatus Logico-Philosophicus. Tämä teos käsittelee täsmälleen samat asiat kuin Wittgensteinin Tractatus mutta nykyisen loogisen empirismin mukaisesti. Erot alkuperäisen teoksen ja uuden teoksen välillä ovat todella suuret.

Ensimmäinen osa uudesta Tractatuksesta tulee toivottavasti tähän lehteen myöhemmin maaliskuussa.

Internetistä

Raamatun tuunaajat

On sanottu, että Raamattu olisi annettava korjattavaksi ihmiselle, jolla ei ole jumalallista ilmestystä pääsään. Ludvig Wittgensteinin Tractatus on korjauskelpoinen, mutta Raamattu ei ole. Ei siinä tuunaaminen auta.

Mannerheimin lastensuojeluliitto lasten uskontopakon kannalla

2002-2-16 Erkki Hartikainen

On ollut tiedossamme, että Mannerheimin lastensuojeluliitto on kristillinen järjestö. Tämä järjestö on kaikissa lausunnoissaan viranomaisiin ja eduskuntaan päin tähänkin asti kannattanut lasten uskonnollista aivopesua. Myös puheenjohtaja, professori Tuula Tammisen kristillisyys on ollut kaikkien tiedossa. Kaikkien tiedossa on ollut myös pääsihteeri Eeva Kuuskosken luonne. Äskettäin tuli tuomio pahoinpitelystä, ja muistaakseni Eeva Kuuskosken aviomies teki aikoinaan (1974) itsemurhan.

Tiettävästi alla selostettu kysely oli aluksi avoin, mutta kun kyselyyn tuli ”vääriä” vastauksia, vastaamisoikeus rajattiin liiton jäseniin.

Tuula Tamminen

Alla on järjestön Internet – sivustosta kopioitu artikkeli johtajien mielipiteistä.

Uskoo itse tai ei, uskontokasvatus mietityttää

Uskonto mietityttää kasvattajia. Yksi osoitus siitä on Mannerheimin Lastensuojeluliiton sivuilla käyty keskustelu, joka keräsi kuuden viikon aikana yli tuhat kannanottoa ja pohdintaa. Uskontokasvatusta käsiteltiin Mannerheimin Lastensuojeluliiton yhdessä Seurakuntien Lapsityön Keskuksen kanssa järjestämässä Uskonto osana lapsen hyvinvointia -seminaarissa perjantaina 9.2.2007 Helsingissä.

– Järjestimme tämän seminaarin, koska keskustelulle tuntui olevan tarvetta, sanoivat pääsihteerit Eeva Kuuskoski ja Kalevi Virtanen avauksessaan. Nettikeskustelu vain vahvisti asiaa.

– Olemme opettelemassa elämään monikulttuurisessa ja moni-uskontoisessa maassa. Se asettaa meidät uuteen tilanteeseen, Eeva Kuuskoski sanoi.

Seminaarissa puhuttivatkin eri uskontoihin kouluissa ja päiväkodeissa liittyvät käytännön kysymykset sekä se, missä kulkee uskonnon opetuksen ja uskonnon harjoittamisen ero.

Nettikannanotoissa vastaajat näkivät uskonnon turvallisuutta ja henkistä pohjaa elämälle luovana, yleissivistykseen ja suomalaiseen kulttuuriin kuuluvana, mutta myös merkityksettömänä, turhana tai lapselle ahdistavanakin asiana. Eniten vanhempia mietitytti lapsen vakaumuksenvapaus.

Useat vastaajat pitivät tärkeänä, että lapsella on kasvaessaan mahdollisuus muodostaa oma uskonnollinen vakaumuksensa. Toiset näkivät taas vanhempien välittämien uskonnollisten tapojen ja arvojen luovan turvallisen pohjan lapsen elämälle.

Uskontokasvatuksen nähtiin kuuluvan ennen kaikkea kodeille. Uskonnon asema päiväkodissa ja koulussa sen sijaan jakoi vastaajien mielipiteitä. Osa vastaajista katsoi, ettei uskontokasvatus kuulu päiväkotiin eikä kouluun.

Lähes kaikki pitivät tärkeänä, että lapsille annetaan tietoa tasapuolisesti kaikista uskonnoista. Vastaajat olivat laajasti sitä mieltä, että kristillisyys kuuluu suomalaiseen perinteeseen, ja perinteen opettaminen kuuluu olennaisesti yleissivistykseen. Uskonto liittyy myös omien juurien tuntemiseen niin suomalaisilla kuin muista kulttuureista tulevilla.

– Onko uskontokasvatus aikuisten eettinen velvollisuus, kysyi Mannerheimin Lastensuojeluliiton puheenjohtaja, lastenpsykiatrian professori Tuula Tamminen puheenvuorossaan. Uskonto, oli se mikä tahansa uskonto, kuuluu Tammisen mukaan lapsen kehitykseen.

– Uskonnon kautta lapsen elämään voi syntyä henkinen ulottuvuus, johon liittyy mm. toivon ja turvan mahdollisuus. Uskonnot ovat olleet myös tuki kasvattajille ja vahva tukipilari moraalikehitykselle.

– Juuri nyt psykologiassa on kasvava kiinnostus siihen, mitä uskonto on, miten lapsen usko ja yksilön maailmankuva syntyy, sekä mikä merkitys uskonnolla on nuoren identiteetin muodostumiseen. Uskontojen merkityksen vähenemisellä on nähty yhteys masennuksen ja epätoivon lisääntymiseen.

– Aikuisilla on vapaus valita uskonsa. Jos lapsi ei saa uskontokasvatusta, hänelle ei anneta mahdollisuutta tehdä valintaa, Tuula Tamminen muistutti.

Dosentti Jyri Komulainen totesi ihmisoikeuksien perinteen uskontokasvatuksen lähtökohdaksi. Ihmisoikeuksiin kuuluu hänen mukaansa myös oikeus saada avointa ja ei-tuputtavaa uskontokasvatusta.

– Aina ja kaikkialla sosiaalistamisen yhtenä osana lapsille on välitetty yhteisössä vallitsevia maailmankatsomuksia. Neutraalia kasvatusta ei voi ollakaan, koska jokainen inhimillinen kulttuuri edustaa tiettyä kantaa, Komulainen totesi.

Terve uskonnollinen identiteetti voi kehittyä vain turvallisessa ja vapaassa ympäristössä. Komulaisen mielestä uskontokasvatuksen pitäisi ohjata lasta pitkäjänteisesti avoimeen oman tradition tulkintaan.

Lapset ovat luontaisesti taipuvaisia filosofointiin. Filosofoinnista lasten kanssa on vain pieni askel teologisointiin heidän kanssaan. Monikulttuurisessa yhteiskunnassa uskontokasvatus on otettava vakavasti jo varhaiskasvatuksessa. Päiväkodissa ja myöhemmin koulussa voidaan juurruttaa kykyä elää rinnakkain erilaisten maailmankatsomusten välillä.

– Kun koulussa luokkatoverina on Hassan, joka ei syö sianlihaa, tai Devaki, joka syö vain kasviksia, pienikin lapsi oppii jotain islamista tai hindulaisuudesta, Komulainen totesi.

Lisätietoja:
pääsihteeri Eeva Kuuskoski p. 040 545 7956
puheenjohtaja Tuula Tamminen p. 050 593 6595
viestintäjohtaja Liisa Partio p. 040 580 8984

Hitler ja kristinusko

Lähde: Cutting Edge Ministeriön artikkeli numero 1770d. Kääntäjä: Pasi Toivonen

Adolf Hitler: Puhe 12.4.1921: "Minun tunteeni kristittynä saumaa minut Herraani ja Vapahtajaani."

Hitler rukoilee

"Tänään kahdentuhannen vuoden jälkeen, kaikkein syvimpien tuntemusteni vallassa, minä tunnustan syvällisemmin kuin koskaan aikaisemmin sen tosiasian että oli niin että Hänen täytyi vuodattaa verensä ristillä." [Ibid.]

"Kristittynä..." [Ibid.; toistettu monta kertaa]

"Kristittynä minulla on myös velvollisuuksia omaa kansaani kohtaan." [Ibid.] 

"Kun minä menen ulos aamulla ja näen nämä ihmiset seisomassa jonoissaan ja katson heidän kireisiin kasvoihinsa, sitten en usko, että voisin olla kristitty vaan aivan paholainen, jollen tuntisi sääliä heidän vuokseen, jos en tekisi niin kuin teki meidän Herramme kaksituhatta vuotta sitten, kääntyisi niitä vastaan, jotka tänään ryöstävät ja riistävät näitä köyhiä ihmisiä." [Ibid.] 

"Kirkko on ehdottoman tarpeellinen ihmisille. Se on vahva ja vanhoillinen." [Memoirs", Albert Speer, s. 95]Myöhemmin tällä samalla sivulla, Albert Speer mainitsi Hitlerin uskoneen voimakkaasti että kirkko oli kiistämätön tekijä poliittisessa elämässä."Me emme halua kouluttaa ketään ateismiin." ["Hitler's Table-Talk", s. 6] 

"Jumala on meidän kanssamme." [Calic, Edouard, Ed, "Secret Conversations With Hitler", The John Day Company, s. 6] 

Hitler toisti tämän lauseen hyvin usein puheissaan ja sai aina suosionosoitukset."Me emme unohda seurakuntien vaikutusvaltaa." [Ibid. s. 79] 

"Tästä päivästä alkaen minä uskon että minä toimin Kaikkivaltiaan Luojan tahdon mukaisesti." [Hitler, "Mein Kampf"] 

"Metodisti-seurakunnan lehti, Friedensglocke, vakuutti Hitlerin uskon aitoutta uutisessa jossa Hitler kutsui ryhmän diakoneja Bethel Instituutista kotiinsa Obersalzbergiin... Nämä diakonit astuivat kamariin ja olivat tyrmistyneitä nähdessään kuvat Frederick Suuresta, Lutherista ja Bismarckista seinällä... Eräs sisar ei voinut olla sanomatta: 'Herra Valtakunnankansleri, mistä sinä saat rohkeuden toteuttaa nämä suuret muutokset koko Valtakunnassa?' Hitler otti taskustaan Martti Lutherin Uuden Testamentin josta näki että sitä oli luettu ahkerasti ja sanoi rehellisesti: 'Jumalan Sanasta.' " [Helmreich, Ernst Christian, "The German Churches Under Hitler", Wayne State University Press, 1979, s. 139]

Hitler lähtee kirkosta jumalanpalveluksen jälkeen






















"Tämä kansallissosialistinen valtio ei ole koskaan sulkenut kirkkoa, eikä se ole koskaan estänyt pitämästä jumalanpalvelusta, eikä se ole myöskään pyrkinyt puuttumaan jumalanpalveluksen sisältöön. Se ei ole painostanut omaksumaan mitään oppia. Kansallissosialistisessa valtiossa jokainen on vapaa etsimään siunaustaan oman mieltymyksensä mukaan..." [Hitler, puhe valtiopäivillä 30.1.1939]

"Olen ehdottoman vakuuttunut kristillisen uskon suuresta voimasta ja syvästä merkityksestä, ja seurauksena minä en salli ketään muuta uskonnon perustajia (Religionsstifter)... Minä tulen suojelemaan kirkon oikeuksia ja vapautta, enkä salli että niihin kosketaan. Sinun ei tarvitse olla huolissasi seurakunnan vapaudesta." ["The German Churches Under Hitler", s. 241] 

"Maallisia kouluja ei tulla koskaan suvaitsemaan, sillä tällaisessa koulussa ei ole uskonnollista opetusta, ja yleinen moraalinen opetus ilman uskonnollista perustaa on ilmaan rakennettu; seurauksena, kaikki luonteen harjoittaminen ja uskonto täytyy olla peräisin uskosta. Meidän näkökannaltamme valtion edustajina, me tarvitsemme suvaitsevaisia ihmisiä." [Ibid. s. 241]"

...ihmisen lankeemusta paratiisista on aina seurannut hänen karkotuksensa." [Adolf Hitler, "Mein Kampf"] 

"...tämän vuoksi profeettaa on harvoin kunnioitettu hänen omassa maassaan." ["Mein Kampf"], Hitler viittaa Jeesuksen sanoihin, Johannes 4:44] 

"Samaa rataa ruumiinharjoituksen kanssa, kamppailun sielun myrkyttymistä vastaan täytyy alkaa. Meidän koko julkinen elämämme tänään on täynnä seksuaalisia ajatuksia ja simulaatioita. Katso vain julisteita elokuvissa ja teattereissa, ja sinun on vaikea kieltää sitä, ettei tämä ole oikeanlaista ravintoa, erityisesti nuorisolle. Teatterit, taide kirjallisuus, elokuvat, sanomalehdet, julisteet ja näyteikkunat täytyy kaikki puhdistaa kaikesta mädäntyneen maailmamme ilmenemismuodoista ja laittaa ne palvelemaan moraalisia, poliittisia ja kulttuurillisia ajatuksia." ["Mein Kampf"] 

Roomalaiskatolisten tuki Hitlerille

"Münchenin kardinaali Faulhaber, joka vieraili Hitlerin loma-asunnossa Obersalzburgissa, todisti: 'Ilman epäilystäkään, tämä kansleri elää uskossa Jumalaan. Hän tunnustaa kristinuskon länsimaisen kulttuurin perustana.'" [Helmreich, s. 279] 

"En muista yhtäkään tapausta jolloin Hitler olisi antanut yhtään käskyä joka olisi sotinut todellista kristillistä henkeä ja humaanisuutta vastaan." ["Hitler -- Memoirs of a Confidant", Yale University Press, 1978, s. 147] 

"Katoliset ja protestanttiset johtajat olivat vakuuttuneita Hitlerin uskosta. Esimerkkinä, Münchenin roomalaiskatolinen Kardinaali Faulhaber vieraili Hitlerin loma-asunnossa Obersalzburgissa marraskuussa 1936. Faulheber totesi: 'Ilman epäilystäkään, tämä kansleri elää uskossa Jumalaan. Hän tunnustaa kristinuskon länsimaisen kulttuurin perustana.'" ["The German Churches Under Hitler", s. 279] 

"Paavi Pius XII käski Kardinaali Bertramia lähettämään syntymäpäiväonnittelut Hitlerille: 'Lämpöisimmät onnittelut Führerille Saksan piispojen ja hiippakuntien nimissä.' Johon oli lisätty 'Hartaat rukoukset jotka Saksan katoliset lähettävät Taivaaseen alttareiltaan.' Näistä onnentoivotuksista tuli traditio ja ne lähetettiin aina 20. huhtikuuta." ["Hitler Compared to God/Jesus/Christians", Jim Walker]

Adolf Hitler kasvatettiin katoliseksi ja hän kävi jesuiittojen johtamaa katolista koulua. Kuolemaansa asti, Hitler piti itseään hyvänä katolisena."Adolf Hitler todellisuudessa pani vireille ristiretkensä kristinuskon puolustajana. Vaikka on niitä jotka kyseenalaistavat hänen kristillisen (roomalaiskatolisen) vakaumuksensa vilpittömyyden, Roomalaiskatolinen kirkko ei koskaan nähnyt aihetta erottaa häntä; sen sijaan RKK ja Vatikaani tukivat häntä innokkaasti, erityisesti hänen hyökättyään Neuvostoliittoon kesäkuussa 1941...

Ansaitsee mainita tässä dokumentissa, että RKK ei epäröinyt tukea fasismia ristiretken nimissä 'jumalatonta ateistista kommunismia vastaan.'" ["Catholicism and Fascism, Robert F. Nordlander, Free Thought Magazine, huhtikuu 1990]"Pius XI:n kuoleman jälkeen alkoi prosessi seuraajan valitsemiseksi.

Maaliskuun 1939 vaali suosi Pacellia, ja neljä päivää myöhemmin, Pacelli teki selväksi että hän käsittelisi kaikki Saksaa koskevat asiat henkilökohtaisesti. Hän ehdotti seuraavaa lausumaa Hitleristä:

'Maineikkaalle Herra Adolf Hitlerille, Führerille ja Saksan valtakunnankanslerille! Tässä virkakautemme alussa me toivomme voivamme vakuuttaa sinulle että me olemme edelleen omistautuneita Saksan kansan hengelliselle hyvinvoinnille, jotka luottavat sinun johtajuuteesi...

Niiden monien vuosien aikana jotka me vietimme Saksassa, me teimme kaiken voitavamme perustaaksemme harmonisen suhteen kirkon ja valtion välille. Nyt kun meidän pastoraalisten toimiemme vastuut ovat lisänneet meidän mahdollisuuksiamme, kuinka paljon tulisemmin me rukoilemme saavuttaaksemme tämän päämäärän. Nouskoon Saksan kansan vauraus ja edistys kukoistukseen Jumalan avulla!'"

Pacelli kruunattiin Paaviksi 12.3.1939 (Pius XII). 20.4.1939, Pacellin erityisestä toivomuksesta, arkkipiispa Orsenigo avasi juhlavastaanoton Hitlerin 50-vuotispäivän kunniaksi.

Tästä Pacellin aloittamasta toimesta tuli perinne; jokaisena huhtikuun 20. päivänä niiden vuosien ajan jotka Hitlerillä oli elinaikaa, Berliinin kardinaali Bertram lähetti 'Lämpöisimmät onnittelut Führerille Saksan piispojen ja hiippakuntien nimissä.' Johon lisättiin: 'Kiihkeimmät rukoukset jotka Saksan katoliset lähettävät taivaaseen alttareiltaan.'" [Cornwell, John, "Hitler's Pope: The Secret History of Pius XII", Viking, 1999, s. 209]

Adolf Hitler kuoli katolisena, roomalaiskatolisen kirkon jäsenenä, eikä häntä koskaan erotettu/julistettu kirkonkiroukseen, ja Vatikaani tuki häntä jopa sodan jälkeen. Rooma järjesti pakoreitin Italian läpi entisille natsi-viranomaisille; tämä tuli tunnetuksi nimellä 'Vatican Rat Lines'." ["Unholy Trinity", Mark Aarons and John Loftus]

Kirkon väestötilastot tarkentuneet - Suomalaisista 82,4 prosenttia kuuluu luterilaiseen kirkkoon

Uutinen julkaistu 19.2.2007 Klo 14:38
Uutisen julkaisija: Kirkon tiedotuskeskus
(Hae uutistuottajan muut uutiset)

Tilastot

Vuoden 2006 lopussa Suomen evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuului 82,4 prosenttia suomalaisista eli yhteensä 4 348 442 henkeä. Vuotta aiemmin kirkkoon kuuluvia oli 83,1 prosenttia. Kirkon jäsenmäärä väheni vuodessa 17 813 henkeä.

Sekä kirkosta eroaminen että kirkkoon liittyminen lisääntyivät. Kirkosta erosi vuonna 2006 kaikkiaan 34 952 henkeä, missä on kasvua edelliseen vuoteen oli 5,8 prosenttia. Kirkosta eronneiden lukumäärä vastaa 0,8 prosenttia kirkon jäsenistä. Kirkkoon liittyi 10 116 henkeä. Kasvua edelliseen vuoteen oli 5,8 prosenttia.

Kyseessä ovat tarkentuneet tiedot, jotka on koottu seurakunnista. Vuodenvaihteessa tiedotettuihin Väestörekisterikeskuksen antamiin ennakkotietoihin verrattuna kirkkoon liittyneiden määrä on vähentynyt ja kirkosta eronneiden määrä on lisääntynyt. Väestörekisterikeskuksen ennakkotietojen mukaan vuonna 2006 kirkosta olisi eronnut 33 823 henkeä ja kirkkoon liittynyt 10 700 henkeä.

Yli 80 prosenttia lapsista kastetaan

Kastettujen lasten määrä lisääntyi hieman. Vuonna 2006 Suomessa syntyneistä lapsista luterilaisen kirkon jäseniksi kastettiin ennakkotietojen mukaan yhteensä 49 527 lasta. Kastettujen osuus syntyneistä oli 84,1 prosenttia, missä on laskua edellisestä vuodesta 1,6 prosenttiyksikköä. Vuonna 2006 kirkon jäsenistä kuoli 41 288.

Muuttoliike oli edelleen hyvin vilkasta. Seurakunnasta toiseen muutti yli 330 000 henkeä.

Kirkkoon liittyminen lisääntyi pääkaupunkiseudulla

Myös seurakunnittaiset väestötiedot ovat tarkentuneet vuodenvaihteen tietoihin verrattuna.

Tarkentuneiden tietojen mukaan suhteellisesti eniten kirkosta erottiin Helsingin, Espoon ja Tampereen hiippakuntien alueella ja vähiten Porvoon, Lapuan ja Kuopion hiippakunnissa. Kirkosta eroaminen lisääntyi vuonna 2006 suurista kaupungeista eniten Porvoossa (+29 %), Hyvinkäällä (+28 %), Jyväskylässä (+24 %) ja Turussa (+23 %). Kirkosta eronneiden määrä kääntyi puolestaan laskuun Kotkassa (–14 %), Kuopiossa (–7 %) ja Mikkelissä (–6 %). Myös Helsingissä ja Tampereella kirkosta eronneita oli vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Kirkkoon liittyminen lisääntyi erityisesti Kotkassa (+53 %), Mikkelissä (+47 %), Seinäjoella (+40 %), Kokkolassa (+40 %) ja Jyväskylässä (+32 %). Kirkkoon liittyminen lisääntyi myös kaikissa pääkaupunkiseudun seurakuntayhtymissä: Helsingissä 7 prosenttia, Espoossa 13 prosenttia ja Vantaalla kahdeksan prosenttia. Myös Tampereella kirkkoon liittyneitä oli edellisvuotta enemmän.

Kirkosta eronneista miehiä oli yli puolet eli 57 prosenttia, kun taas kirkkoon liittyneissä naiset muodostivat hienoisen enemmistön (51 %).

Kaikista avioliitoista reilut 60 prosenttia vihitään kirkollisesti

Evankelis-luterilaisia kirkollisia vihkimisiä oli vuonna 2006 yhteensä 17 237. Niistä avioliitoista, joissa ainakin toinen puolisoista kuuluu luterilaiseen kirkkoon, vihittiin kirkollisesti 67 prosenttia.

Kaikista Suomessa vuonna 2006 solmituista avioliitoista luterilaisten kirkollisten vihkimisten osuus oli ennakkotietojen mukaan 61 prosenttia (63 % vuonna 2005). Lisäksi 773 avioliittoa sai kirkollisen siunaamisen. (KT 19.2.3007 kh)

LISÄTIETOJA:

Kirkon tutkimuskeskuksen johtaja Kimmo Kääriäinen, puh. (03) 3123 3451.

Luterilaisen kirkon väestötilastoja vuodelta 2006 verkko-osoitteessa http://evl.fi/mediapalvelu/materiaalit

Kirkosta eronneet ja kirkkoon liittyneet vuosina 1923–2006:

http://www.evl.fi/kkh/ktk/kuvat/kteron89.jpg

Seurakuntien väkiluvut ja väestömuutokset

Seurakuntien väkiluvut ja väestömuutokset 2006

Kirkosta eronneet ja kirkkoon liittyneet 1923-2006

Lisää uutisia aiheesta

muut

Etsi lisää tietoa tältä sivustolta

muut

Putin: uskonto ja ydinaseet suojaavat Venäjää

(12.2.2007) Kirkko ja Kaupunki – lehti

Vladimir Putin

Vladimir Putin, virallinen muotokuva

Venäjän presidentin Vladimir Putinin mukaan Venäjän perinteiset uskonnot ja ydinaseet suojaavat maan sisäistä ja ulkoista turvallisuutta.

Nämä kaksi asiaa ovat läheisessä yhteydessä, koska perinteiset uskonnot ja Venäjän ydinaseet voimistavat sisäisesti valtiota ja luovat tarvittavat ehdot maan sisäiselle ja ulkoiselle turvallisuudelle. Siksi on helppo ymmärtää, kuinka valtion tulee suhtautua näihin molempiin, Putin sanoi tiedotustilaisuudessa tämän kuun alussa.

Venäjän ortodoksisella kirkolla on läheiset suhteet maan armeijaan, mukaan lukien sen ydinkärkiä hallinnoiviin joukkoihin. Myös kirkon johtaja patriarkka AleksiII lausui joulukuussa, että ”Venäjän ydinasejoukot ovat isänmaamme suoja”.

Kristillinen piereminen on sallittua

Lähde: Helsingin sanomat

Syyttäjä: Päin naamaa piereminen ei rikos

Iisalmi, vastaavan toimittajan kouluaikojen kaupunki

Rippikoululeirillä isoisena toiminutta 18-vuotiasta iisalmelaismiestä ei saa syytettä sukupuolisiveellisyyttä loukkaavasta teosta. Poliisi tutki juttua epäiltynä kunnianloukkauksena ja asia siirtyi syyteharkintaan. Asiasta kertoo Iisalmen Sanomat.

Isoinen oli viime kesänä herättänyt pommiin nukkuneen leiriläisen laskemalla housunsa alas, ja pieremällä tätä päin naamaa.

Leiriläisen vanhemmat tekivät asiassa rikosilmoituksen, ja vaativat isoiselle rangaistusta sukupuolisiveellisyyttä loukkaavasta teosta.




Kihlakunnansyyttäjä ei nostanut jutussa syytettä. Syyttäjä perusteli päätöstä sillä, että sukupuolisiveellisyyttä loukkaava teko edellyttää julkista tekoa.

Teko ei myöskään aiheuttanut pahennusta, ja teon kohteena ollut leiriläinen piti pieremistä vitsinä, syyttäjä perusteli.

Poliisikuulusteluissa isoinen ei pitänyt tekoaan loukkauksena vaan karkeana leikinlaskuna."

Opetusministeriö rahoittaisi kirkkoja ”tasapuolisesti” (ei sentään ateisteja)

Kulttuuriministeri Tanja Saarela

stt Opetusministeriö haluaisi tasata uskontokunnille maksettavaa tukea, kertoo Aamulehti. Valtionapua pitäisi ministeriön mukaan maksaa evankelis-luterilaisen ja ortodoksisen kirkon lisäksi myös Jehovan todistajille, muslimeille ja bahaille.

Luterilaiset ja ortodoksiset seurakunnat saavat osuuden osakeyhtiöiden maksamasta yhteisöverosta. Kulttuuriministeri keskustapuolueen Tanja Saarela haluaisi vastaavan oikeuden myös muille uskonnollisille yhdyskunnille. Eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja sosialidemokraattien Jouko Skinnari kannattaa uudistusta, sillä se olisi tärkeä osa maahanmuuttajien kotiuttamista.

Jehovan todistajat ovat Aamulehden mukaan sitä mieltä, että uskonnot tulevat toimeen omillaan, eikä niille tarvitse järjestää tällaista tukea.

Totuuden ystävät on myös ilmoittanut, ettei se ota vastaan valehtelijoille tarkoitettuja rahoja.

Gravitation

This is a link.

Geometria

Tämä on linkki.

Ateismin määritelmä

George H. Smithin ontologinen ateismin määritelmä:

Ateismi on väite: jumalaa tai jumalia ei ole olemassa

Tässä määritelmässä on määritelty olemassaoloa koskeva eli ontologinen käsitys. Jumala joko on olemassa tai ei ole olemassa. Mitään olemassaolon ja olemattomuuden välimuotoa ei ole.

Teismi on väite: jumala tai jumalia on olemassa

Deismi (jumala on olemassa, mutta ei puutu maailmanmenoon) ja panteismi (jumala on sama kuin maailmankaikkeus) ovat tämän mukaan teismiä

Inhimillinen tieto siitä, mitä on olemassa, on vajavaista. Joku saattaa pitää varmana, että jumalaa tai jumalia ei ole olemassa. Joku toinen saattaa pitää varmana, että jumala tai jumalia on olemassa. Joku kolmas voi olla epävarma siitä, onko jumalaa tai jumalia olemassa vai ei.

Ateistin määrittelemä

Ateisti on henkilö, jonka mielestä ateismi on tosi.

Agnostikon eli jumalaongelmaisen määritelmä

Agnostikko eli jumalaongelmainen on henkilö, joka ei mielestään tiedä, onko ateismi tosi vai onko teismi tosi.

Uskonnon määritelmä

Uskonto on järjestäytynyttä teismiä.

Ne käsitykset joissa ei ole jumalia, eivät ole tämän määritelmän mukaan uskontoja.

Raamatun ristiriidat

Lukeaksesi napauta tästä.

Linkkejä

Ateistien ehdotus lukion elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmaksi
Ateistien ehdotus perusasteen elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmaksi
Ateistifilosofi Pertti Lindforsin juhlakirja on ilmestynyt
Bill ja Melinda Gates’in säätiö antoi yli 10 miljoonaa dollaria Discovery Institute’lle, “älykkään suunnittelun jumalatodistuksen” propagandaan
Edvard Westermarck: Siveys ja kristinusko (1907)
Esitelmä ateismista 30.10.2003
Esitelmä posthumanismista 16.2.2004
Islam ja naiset
Jumalanpilkkasakot Suomessa
Lausunto uskonnonvapauskomitean mietinnöstä
Lausunto vihkimisoikeuden laajentamisesta
Lavanam on terrorism
Lavanam: Let all of us search for new means
Lavanam's open letter to Naxalite (Maoist) friends
Ortodoksipappi aiheutti Suomessa naisen kuoleman ja peri hänen omaisuutensa
Rolf Lagerborg (1907) Kristinuskon opetusta vai maallista siveys­kasvatusta
Tunnettuja ”älykkään suunnittelun jumalatodistuksen” kannattajia ja vastustajia
Tätä Helsingin Sanomat ei julkaissut
Vapaa Ajattelijan päätoimittaja on erotettu kaikista tehtävistään
Vapaa-ajattelijain liiton liittovaltuuston kokous 27.11.2005
Vapaa-ajattelijain tiedottaja vastustaa ateismia
Wikipedia ateisteja vastaan
Write to Lavanam