Jumalaton kulttuurilehti 10-11
Godless Culture Magazine 10-11


Loka-marraskuu
October November 2006

Julkaisija: Suomen ateistiyhdistys ry Sähköposti: info@ateismi.fi




Publisher: Atheist Association of Finland E-mail: info@ateismi.fi



Sisällysluettelo

Verkkojulkaisun vastaava toimittaja fil.maist. Erkki Hartikainen

Editor of the net magazine: Erkki Hartikainen, MA

Tämä on viimeksi päivitetty 1.2.2011.
Last uppdate 2/1/2011.

Important things: Tärkeät asiat:
15 books in Finnish 15 kirjaa suomeksi

Elämänkatsomustieto Life View (in Finnish)

Sanasto Sanasto
Peruskoulu et1-2 et1 et2 et3 et4 et5 et6 et7 et8 et9
Lukio et10 et11 et12 et13 et14
Elämänkatsomustieto, kotisivu etkirjat

Analytical Logical Empiricism: see

http://etkirja.pp.fi/ale.htm

Dictionary of Atheism
Atheists in action
Physics pages of Pekka T. Laakso

Tilaa kirja

Sisällysluettelo

  1. Pääkirjoitus loka-marraskuu 2006
    1. Yleisradio on syytä lakkauttaa
    2. Äänestysmenettely uusiksi
    3. Teonomin tutkinto on perustettu
  2. Lääkettä syysmasennukseen
  3. Syksyn juorut: Putinin ja Bushin sukujuuret
    1. Putin
    2. Bush
  4. Vahvistamaton huhu: Protu järjestää puuhun kiipeämisen maailmanmestaruuskisat
  5. Elinkeinoelämä vaatii: Koulut saatava tukemaan nykyistä paremmin viihdebisnestä
  6. Tampereella on kehitetty otsalampputelevisio
  7. Vakavaa asiaa
    1. Eläinten oikeudet
    2. Eläinten mieli
    3. Posthumanismi
    4. Eläinten älykkyys
  8. Jumaluusoppinut herjaa Dawkins’ia, eikä vastaa kysymykseen elämän tarkoituksesta (jatkuu joulukuussa)
    1. Älä tuhlaa tähän kirjaan rahojasi
    2. Todisteet ja usko…
    3. Tämä artikkeli jatkuu vasta joulukuun numerossa.
  9. Uskontoa etiikan valeasussa (jatkuu joulukuussa)
    1. Tämä artikkeli jatkuu lehden joulukuun numerossa.
  10. Uutisia
    1. Entistä vapaampaa ajattelua Vapaa-ajattelijain liitossa
  11. Yleisön osasto
    1. Rikkooko rukouspiiri uskonnonvapauslakia?
  12. Wittgensteinin Tractatus kirjoitetaan uudestaan, uudelleenkirjoitus meneillään
  13. Internetistä
    1. ’Humanististen’ lähetyssaarnaajien vastustaminen
    2. Jälkihuomautus (EH)
    3. Työtön saarnaaja
  14. Muut lehdet
    1. Jumalanpilkan rangaistavuuden puolesta 1998 äänestäneet kansanedustajat
    2. Jumalanpilkkalaki
  15. Gravitation
  16. Geometria
  17. Ateismin määritelmä
  18. Ateistin määrittelemä
  19. Agnostikon eli jumalaongelmaisen määritelmä
  20. Uskonnon määritelmä
  21. Raamatun ristiriidat
  22. Linkkejä

Pääkirjoitus loka-marraskuu 2006

Erkki Hartikainen 14.11.2006

 
















Tätä lehteä päivitetään vielä marraskuun loppuun asti. Tässä numerossa on pyritty hieman keventämään ihmisten syysmasennusta. Joulukuun numerossa torjutaan tietysti jouluhulluutta.

Ilmaisen lehden ei tarvitse selittää kaksoisnumeroa. Viivästys lokakuun numerossa (ilmestyy siis 31. lokakuuta) johtuu siitä, että maksamalla 5 euroa kuussa saan 50 gigaa levytilaa ja lehti voidaan vastaisuudessa värikuvittaa miten komeasti tahansa. Vaihdapa mustesuihkutulostimesi halpaan värilaseriin tai markkinoille tulossa olevaan värivahastulostimeen.

Yleisradio on syytä lakkauttaa

Yleisradion lupamaksut rasittavat kaikkia ruokakuntia yhtä raskaasti. Pienipalkkaisille, sairaille, työttömille ja eläkeläisille yleisradion lupamaksut ovat huomattava rasite. Jopa yleisradion uutiset ovat nykyään puolueellisempia kuin mainosrahoitteisten kanavien uutiset.

Lisäksi yleisradio on alkanut mainostaa omia ohjelmiaan, ja yleisradion omien ohjelmien mainokset saavat normaalijärkisen pahalle päälle.

Yleisradio voitaisiin aivan hyvin pilkkoa ja myydä eniten tarjoavalle sillä ehdolla, että mainosrahoitteiset kanavat kustantaisivat sopivan määrän lupaehdoilla tarkemmin määriteltäviä yleishyödyllisiä ohjelmia kuten yleishyödyllisten järjestöjen tiedotusta, opetusohjelmia ja yhteiskunnan laitosten tiedotusta.

Äänestysmenettely uusiksi

Olen aikaisemmin ehdottanut, että ns. eduskunta valittaisiin arpomalla väestörekisteristä. Koska tämä ehdotus ei näytä saaneen riittävää kannatusta nykyisten kansanedustajien keskuudessa, teen uuden ehdotuksen.

Siinä nykyisillä kansanedustajilla on hieman paremmat mahdollisuudet pitää edustajanpaikkansa kuin edellisen ehdotukseni mukaan meneteltäessä.

Jos asia ei selviä seuraavalla esityksellä, päätoimittaja lupaa kirjoittaa lisäselvityksiä, sillä asia on vaikea.

Verotustietojen perusteella ihmiset voidaan asettaa järjestykseen siten, että ensin tulee eniten ansaitseva, sitten toiseksi eniten ansaitseva, sitten kolmanneksi eniten ansaitseva jne. Lopuksi tulee joukko ihmisiä, jotka eivät ansaitse mitään.

Tuloja voidaan ryhtyä laskemaan yhteen siten, että rikkaimman tuloon lisätään toiseksi rikkaimman tulo, näin saatuun summaan lisätään kolmanneksi rikkaimman tulo jne.

Kun 20 % kaikista valtakunnan yksityishenkilöiden verotuloista on saatu kasaan, nämä ihmiset asetetaan tiedostoon, josta käytetään nimitystä ylin tuloluokka. Sitten jatketaan muodostamalla toiseksi ylin tuloluokka, kolmanneksi ylin tuloluokka, neljänneksi ylin tuloluokka ja alin tuloluokka.

Ylimmässä tuloluokassa olisi 20 % tuloista, mutta vain hyvin vähän ihmisiä. Alimmassa tuloluokassa olisi myös 20 % tuloista, mutta hyvin paljon ihmisiä.

Jotta ei kävisi kuten Yhdysvalloissa, jossa vain miljonäärit voivat kuvitella pääsevänsä kongressiin tai senaattiin, määrättäisiin, että eduskuntavaaleissa saa äänestää vain oman tuloluokkansa ehdokkaita.

Jokaisella tuloluokalla olisi  eri värinen vaalilippu, esimerkiksi ylimmässä tuloluokassa keltainen, seuraavassa sininen, seuraavassa vihreä, seuraavassa sinipunainen ja seuraavassa punainen.

Tällä tavalla eduskuntaan saataisiin edustajat, joiden tulot vastaavat suomen kansan tuloja. Tietysti jokainen puolue saisi asettaa ehdokkaita jokaiseen tuloluokkaan.

Vaalipiirijaosta valtakunnallisissa vaaleissa luovuttaisiin, mutta erivärisissä ehdokaslistoissa pitäisi mainita ehdokkaan kotikunta.

Teonomin tutkinto on perustettu

Koululaisille opetetaan, että tähtitiede on astronomia ja tähdistä ennustaminen on astrologia. Koska Suomen koulutusjärjestelmä laajenee, tarvitaan uusia sivistyssanoja, jotta kaikille suomalaisille riittäisi turhaa opettelemista.

Astrologian eli tähdistä ennustamisen kanssa saman tason sivistyssana on tietysti teologia eli oppi jumalista. Astrologiaa opettaa Vantaan Aikuisopisto ja astronomiaa esimerkiksi Helsingin yliopisto.

Entisenä Vantaan Aikuisopiston opettajana ehdotan, että kun teologia on varattu Helsingin yliopistolle, Vantaan aikuisopisto ryhtyisi opettamaan teonomiaa.

Lääkettä syysmasennukseen

Erkki Hartikainen 30.10.2006




















Luin uudestaan Jan Guillou’n kirjan ”Suuri paljastus”. Vihjeenä mainittakoon, että sitä on alennusmyynnissä kirjatoreilla. Kirjan on suomentanut Arvi Tamminen 2004 ja julkaissut Like. ISBN on 952-471-353-5.

Jan Guillou’n kuuluisiin teos on ”Pahuus”, jota luetaan Ruotsin kouluissa kasvatustarkoituksessa ja hyvänä kirjallisuutena. Pahuus on myös filmattu, ja DVD:ltä löytyy kirjailijan haastattelu.

Vuonna 1973 Folket i Bild/Kulturfront julkaisi sarjan Jan Guillou’n ja Peter Bratt’in artikkeleja, jotka paljastivat, että Ruotsilla oli laiton salainen sotilaallinen tiedustelupalvelu Informationsbyrån, IB. Guillou ja Bratt tuomittiin syytettyinä vakoilusta. Guillou kirjoitti kirjansa osittain tutkintavankeudessa, ja hän itsekin ihmettelee kolmekymmentä vuotta myöhemmin, että teoksesta tuli niin hauska.

Suosittelen kirjaa vain syysmasennuksesta kärsiville. Muut voivat kuolla nauruun.

Seuraavassa on ote Ruotsin armeijan voinappiskandaalia käsittelevästä kertomuksesta.

Erik palasi huoneeseensa. Hän avasi lakikirjan, soitti joil­lekin tiedekunnan opettajille ja pyöräili myöhemmin ilta­päivällä pääesikunnan ohi ja kävi noutamassa ohjesäännöt. Sitten hän tutustui voinappinäpistyksen oikeustieteelliseen tausta-aineistoon.

Se sujui tietenkin helposti. Hän soitti varuskuntaan ja varasi everstiltä haastattelua]an seuraavaksi päiväksi, tilasi lentoliput ja valokuvaajan ja hotellihuoneen Göteborgista. Hän oli alkanut oppia käyttämään puhelinta ja lakannut jo ihmettelemästä, miten itsestään selvästi everstit ja muut suostuivat haastateltaviksi.

Seuraavana päivänä hän istui everstin edessä, ja hänen mukanaan tullut valokuvaaja otti kuvia alaviistosta ison kir­joituspöydän kulmalta (malli l A isojen pamppujen muoto­kuville: laajakulma vääristää perspektiiviä siten, että kuvassa näkyy valtameren kokoinen kirjoituspöytä ja pöydän takana istuva henkilö kohoaa esiin kuin kaukainen vuori, ja jos kuvaaja laukaisee kameransa juuri kun pamppu ojentaa käsi­vartensa objektiivia kohti, saattaa etualalla näkyä esimerkiksi jättiläismäinen etusormi, joka sitten hallitsee koko kuvaa).

Erik oli ottanut nauhurin mukaansa. Tällä kerralla ei kukaan pääsisi puhumaan siitä, ettei haastattelu muka olisi sujunut juuri siten kuin hän kirjoittaisi. Aluksi hän oli hermostunut kuten kuka hyvänsä mies, joka joutuu silmätyksin tyypin kanssa, jolla on kolme isoa tähteä olkapäillään. Mutta jo ensimmäisen kysymyksensä jälkeen hän käsitti, että haastat­telu tulisi sujumaan hyvin. (Alla oleva kuva on Suomesta eikä Ruotsista EH.)










"Monet ovat sitä mieltä, että on hiukan liioiteltua asettaa asevelvollinen oikeuteen pelkän voinapin vuoksi, sillä onhan se kaikesta huolimatta mitätön asia. Miten eversti tähän suhtautuu?"

"Varkaus on varkaus. Ja vaikka siviilimaailmassa kenties ajatellaan..."

"Anteeksi, mutta ei kai tässä kuitenkaan voida puhua varkaudesta?"

'Totta kai voidaan, mieshän on tunnustanut varastaneensa voinapin."

"Mutta siinä tapauksessa kysymys on pelkästä näpistyk­sestä. Ja yhden voinapin arvo on niin vähäinen, että siviili­maailmassa oikeusistuimet nykyään tuskin ottavat sellaisia tekoja käsiteltäviksi."

"On yhdentekevää, onko se näpistys vai varkaus. Teidän täytyy muistaa, että me koulutamme miehiä sotaan. Tappa­maan..."

http://members.surfeu.fi/harro/sikatuotanto.htm

"Mutta ei kai tappamiseen sentään käytetä voinappeja?" "Ei, mutta kuri on elintärkeää. Ja kovan paikan tullen jokaisen miehen on osattava noudattaa käskyjä."

"Mutta tässä tapauksessa syytetty ei kai ollut saanut mitään käskyä?"

"Ei, mutta meillä on omat määräyksemme, ja niitä on noudatettava. Meillä on myös määräyksiä, joilla pyritään vält­tämään onnettomuuksia kovapanosammunnoissa, ja sellaisten määräysten tarkoituksena on säästää ihmishenkiä."

"Aivan niin, mutta se on kai hiukan eri asia. Ei kai eversti tarkoita, että myös määräykset voinappien jakamisesta sääs­tävät ihmishenkiä?"

"Periaatteessa kyllä!"

"Tarkoitatteko, että syytetty saattoi muita hengenvaaraan santsaamalla itselleen ylimääräisen voinapin?"

"Niin, kuten sanoin, armeijassa meidän on pidettävä tiukemmin kiinni määräyksistä juuri siksi, että meidän toiminnastamme voi ratkaisevalla hetkellä riippua elämä tai kuolema. Niin se vaan on. Eikä kysymys ole pelkästään meistä itsestämme vaan koko kansasta..."

"Mutta ei kai Ruotsin kansan kollektiivinen turvallisuus voi riippua yhdestä voinapista?"

"Ei, jos katsotaan pelkästään yhtä yksittäistä tapausta, ei tietenkään. Mutta olemme jo tänään alkaneet jäljittää moraa­lin ja kurin löystymiseen tähtääviä tendenssejä, jotka johtuvat tiettyjen ryhmien kumouksellisesta toiminnasta. Sellainen toiminta on erityisen tärkeää saada kuriin."

"Tarkoitatteko, että voinapin pihistämisen takana ovat kommunistit?"

"Ei, en minä sitä sanonut. Minä sanoin, että pystymme jäljittämään tiettyjä tendenssejä."

"Mutta te annoitte ymmärtää, että näillä 'tendensseillä' on eräänlainen yhteys voinapin pihistämiseen."

"No, sen verran voin kyllä paljastaa."

"Haluatteko selittää asiaa tarkemmin?"

"Niin, me olemme hankalassa tilanteessa. Sotavoimien henkilöstön kädet ovat luonnollisestikin sidotut ja meidän on vaikea konkreettisesti torjua myyräntyötä. Sen vuoksi meidän on iskettävä nopeasti jokaiseen tapaukseen, jossa on havaittavissa pyrkimystä tällaiseen myyräntyöhön."

"Ette siis pidä aivan mahdottomana sitä, että voinapin pihistäminen saattoi olla organisoitua poliittista sabo­taasia?"

"Vastaukseni on: en."

"Te siis tarkoitatte, luonnollisesti aivan periaatteellisella tasolla, että tämänkaltaiset tapahtumat todella ovat uhka valtakunnan turvallisuudelle?"

"Kyllä, se on aivan selvää. Sillä jos moraali murentuu puo­lustusvoimissa, voimme olla pulassa tosipaikan tullen."

"Ymmärrän. Mutta entä jos siviiliviranomaiset, tässä tapauksessa oikeusistuin, hylkäävät syytteen - mitä te sitten teette?"

"Se olisi mielestäni hyvin valitettavaa. Mutta en voi juuri nyt ottaa kantaa siihen, mihin toimenpiteisiin rykmentin johto silloin ryhtyy, mutta sen verran voin sanoa, ettemme missään tapauksessa jätä asiaa sikseen."

"Tuo kuulostaa melkein siltä kuin aikoisitte ryhtyä hyök­käykseen oikeusistuinta vastaan."

"Ei, siihen meillä ei toistaiseksi todellakaan ole mahdol­lisuuksia, hah-hah, valitettavasti. Mutta en voi nyt sanoa, mihin toimenpiteisiin ryhdymme, sillä sehän merkitsisi sitä että puuttuisimme tapauksen oikeuskäsittelyyn."

"Aivan niin, paljon kiitoksia. Muuta kysyttävää minulla ei sitten enää olekaan."

Syksyn juorut: Putinin ja Bushin sukujuuret

Erkki Hartikainen 30.10.2006

 

Putin

Vahvistamattomien tietojen mukaan presidentti Vladimir Putin (virallinen muotokuva vasemmalla) on Tverin karjalaisia, joiden alkuperäinen nimi on Putkonen. Niin että kutsutaan häntä vastaisuudessa Putkosen Lateksi.

 

Bush

Vahvistamattomien tietojen mukaan presidentti George W Bush on Vermlannin suomalaista Anderssonien sukua. Suomeksi hän on siis Jori Anttinen.

Koska eräs Anderssonien eli Antinpoikien suku on Kuopion Hartikaiset (polveutuvat Hartikka Antinpojasta, joka oli Tavisalmen kihlakunnan vouti, Tavisalmen kihlakunta vastasi entistä Kuopion lääniä, mies hoiti virkaa maanviljelyksen sivuelinkeinona), on mahdollista, että Bush on jopa Hartikaisia.

Valitettavasti ei ole varmuutta siitä, ovatko Kuopion Hartikaiset eli Härski-Hartikaiset mitään sukua Iisalmen Hartikaisille. Minä olen Iisalmen Hartikaisia. Sukuni vanhin tunnettu esi-isä Samuel Hartikainen tuli  Pielavedeltä (presidentti Urho Kekkosen syntymäkunta) Iisalmelle ja osti maata, jota myöhemmin tapahtuneessa Isojaossa oli noin 600 hehtaaria.

 









Näin Iisalmen Hartikaisille riitti kaskimaita kunnes kaskeaminen 1900- luvun alussa oli valitettavasti lopetettava. Puutavarakapitalistit olivat tehneet kaskiviljelystä täysin kannattamattoman.  Turha on Arto Paasilinnan mollata savolaisia.

Vahvistamaton huhu: Protu järjestää puuhun kiipeämisen maailmanmestaruuskisat

Tätä huhua ei ole saatu vahvistettua, koska Protu on laittanut sivuilleen seuraavan lomakkeen. Emme päässeet tutkimaan tietoja huhun vahvistamiseksi. Kerrotaan, että puuhun kiipeämiskilpailu liittyy jollakin tavalla ”älykkääseen suunnitteluun” (ID). Jotta ihmisten esi-isät olisivat voineet kiivetä puusta alas, heidän on ollut ensin opittava kiipeämään puuhun.

Sisäänkirjautuminen

Jäsensivuille päästäksesi sinun täytyy olla yhdistyksen jäsen ja syöttää jäsennumerosi. Jäsennumero on viidestä kahdeksaan numeroa pitkä numerosarja jonka löydät jäsenlehden osoitetarrasta.

Lomakkeen yläreuna

 

Etunimi

esim. Risto

Sukunimi

esim. Riviprotu

Jäsennumero

esim. 123 45678

 

Muista kirjautuminen pysyvästi

Lomakkeen alareuna

Elinkeinoelämä vaatii: Koulut saatava tukemaan nykyistä paremmin viihdebisnestä

(STT? – Reuter?)


Talviilomalla harjoiteltaisiin yksi viikko penkinpainajaisia.

Pääsiäisen aikaan katsottaisiin yksi viikko satanistisia elokuvia.

Koulun päättäjäisjuhlat kestäisivät myös viikon, jonka aikana viihdeyrittäjät esittelisivät kouluissa kesän viihdetarjontaa.

Kaikista näistä aineksista muodostettaisiin uusi oppiaine viihdekasvatus. Viihdekasvatuksen ylitarkastajaksi valittaisiin opetushallituksen kovin rellestäjä.

Lisäehdotukset pyydetään lähettämään osoitteeseen

http://www.oph.fi tai http://www.minedu.fi

Vahvistamattomien tietojen mukaan opetusministeriötä ja opetushallitusta on lähestytty opetussuunnitelmien muuttamiseksi viihdebisnestä paremmin tukeviksi.

Esimerkiksi kalliita historiallisia spektaakkeleita katsovat enää mummot ja ukit. Rooman valtakunnan rappiota ja muinaisten keisareiden ja kuninkaiden sotia ja romansseja olisi opetettava kouluissa nykyistä paljon suuremmilla tuntimäärillä. Keisarit Nero ja Commodus kunniaan! Euroopan kuningassukujen historian opetusta on lisättävä.

Suomen ja muiden maiden rikkaista, aatelisista, poliitikoista, vaikutusvaltaisista ihmisistä sekä myös turhista julkkiksista on kerrottava koulujen aamu-, päivä- ja iltahartauksissa.

Jokaiseen kouluun on tilattava tunnetuimmat juorulehdet ja molemmat iltalehdet.

Myös Kiinan ja Japanin sotilaskeisareista olisi kerrottava nykyistä laajemmin puhumattakaan Villistä lännestä, joka ei enää tuota elokuvayhtiöiden osakkeenomistajille juuri mitään.

Erityisesti on kerrottava laajasti niistä historian kuuluisuuksista, joita ei ole ollut olemassakaan ja tapahtumista, joita ei ole tapahtunut (Pyhä Henrik ja Lalli, Erik Pyhän ristiretki Suomeen, Kuningas Arthur ja Mensan ritarit jne.)

Ehdotuksen mukaan koulu aloitettaisiin elokuun puolivälissä Hard rock – viikolla.

Syysloman loputtua pelattaisiin yksi viikko kuuluisimpia tietokonepelejä.

Ennen joulua tutustuttaisiin yksi viikko yritysten pikkujouluperinteeseen.

Joulun jälkeen olisi yksi viikko tutustumista kuuluisimpiin seikkailu-, villin lännen, sota-, rakkaus- ja seksielokuviin.

Seksielokuvien megatähti Rakel Liekki (kuva vasemmalla) esitelmöisi kouluissa. Jos hän esiintyisi köyteen pukeutuneena, ainakaan moni poikaoppilas ei jäisi sinä päivänä pois koulusta.

Tällainen kasvatus siis vähentäisi valitettavan yleistä koulusta lintsaamista, joka voi johtaa kaikenlaisiin pikkurikoksiin kuten mopovarkauksiin, graffitien maalaamiseen, tupakointiin, alkoholin ja pahimmassa tapauksessa huumeiden käyttöön. Jotkut koulusta lintsaavat tytöt ovat jopa menettäneet neitsyytensä.

Tampereella on kehitetty otsalampputelevisio

Tampere 21.11.2006

Vahvistamattomien tietojen mukaan Tampereella on kehitetty otsalampputelevisio, jonka avulla televisiokuva voidaan pelkällä pään liikkeellä heijastaa esimerkiksi valkoiseen seinään tai kattoon. Asunnottomat voivat heijastaa otsalamppukuvan vaikkapa jätesäiliön kattoon ja makailla selällään jätesäiliössä.

Digitaalivirittimen on valmistanut Philips ja projektoriotsalampun Sony. Antenni on kiinnitetty suoraan otsalamppuun. Jos akuista loppuu virta, korvaan voidaan lisätä veivi, jolla akkuja saa ladattua lisää.

Vakavaa asiaa

Eläinten oikeudet

Kuten tunnettua erityisesti juutalaisuus, kristinusko, islam ja humanismi ilman etuliitteitä vastustavat tai eivät ainakaan kannata eläinten oikeuksia. Tämä tieto perustuu pyhiin kirjoituksiin.

http://members.surfeu.fi/harro/sikatuotanto.htm

 

Seuraava teksti on peräisin pääasiassa Animalian sivustosta ja Internetin juorulistoilta.

 

Ohessa on Harro Koskisen sikakuvia. Juutalaisten ja muslimien suhtautuminen sikaan, älykkääseen ja tuntevaan eläimeen, on käsittämätön.

 


Myös rotta on hyvin älykäs ja suoraan sanoen ihmistä yhteisöllisempi eläin.

 



Nimimerkki Sikojen ystävä kirjoittaa:

Koska Suomessa on vain muutama leijona ja koska sika on Suomen älykkäin suurnisäkäs, Suomen vaakunan leijona on pikaisesti vaihdettava Harro Koskisen ehdottamalla tavalla siaksi!

Toimitus vastaa:

Kirjoittaja on ehkä unohtanut, että myös ihminen on nisäkäs.

Eläinten mieli

Eräs syy eläinten yksilöarvon puutteelle on käsitys, jonka mukaan eläimet ovat varsin erilaisia ja “kehittymättömiä” ihmisiin verrattuna. Tämä valtapoliittinen ajatus on virheellinen. Eläintutkimus osoittaa, että lukuisat eläimet kykenevät käsitteiden ja tietämyksen muodostamiseen, tarkoitukselliseen toimintansa suuntaamiseen, kokemusten muodostamiseen ja tietoisuuteen.

Eläimillä on siis erilaisia käsitteitä (kuten “jano” tai “ruoka”) ja tietämystä (kuten “tuolla on vaara”), ne ohjaavat toimintaansa noiden käsitteiden ja tietämyksen perusteella, ja niillä on käsitys todellisuudesta sekä kykyä kokea minä ja olemassaolo jollakin lailla.

Kyvyt tulevat usein esille eri tavoin, mikä saa laiskan mielen olemaan huomaamatta niitä. Eläinten käsitykset eivät saa sanallista, lauseisiin perustuvaa muotoa, kyvyt voivat perustua erilaisiin aisteihin ja fysiologiaan, ja eläimet osoittavat kykyjään eri tavoin eri tilanteissa.


Eräs evoluutioteorian perusta on, että ihminen on vain eräs eläin, ja eläimet ovat kukin kehittäneet erilaisia tapoja toteuttaa kykyjään. Tämä erilaisuuden kirjo on pidettävä mielessä eläimiä tarkasteltaessa. Eläimet eivät ole “kehittymättömiä” vaan erilaisia, ja niiden kykyjen huomiotta jättäminen on merkki omasta henkisestä laiskuudesta.

Posthumanismi

Posthumanismi, joka tarkoittaa humanismin jälkeen tulevaa, tarkastelee koko kaikkeutta asettamatta ihmistä millään tavoin erityisasemaan. Ihmisen asuttama planeetta on mitättömän pieni osa kaikkeutta, eikä ihmisellä voi olla kaikkeuden tapahtumien kulkuun edes perhosvaikutusta. Wikipedian mukaan perhosvaikutus on elokuva, mutta luonnontutkimuksen kielenkäytössä perhosvaikutus tarkoittaa sitä, että eräissä tilanteissa hyvin mitätön muutos kuten perhosen siipien heilautus voi saada aikaan suuria muutoksia.

Eläinten älykkyys

Eläinten älykkyyden osoituksena pidetään kykyä, jonka johdosta yksilö voi oppia tehtäviä ja ratkaista ongelmia.

Mitään ehdotonta listaa älykkäimmistä eläimistä ei voi antaa, mutta yleisimmin älykkäiden eläinten kärjessä ovat apinat (simpanssit ja gorillat), papukaijat, delfiini ja sika.

Niiden on katsottu saavuttavan noin 5-vuotiaan lapsen älykkyystason. Ne ymmärtävät ihmisen tiettyjä puheilmaisuja, suorittavat helppoja tehtäviä ja muodostavat muutaman sanan lauseita (papukaijat ääntelemällä, apinat merkkikielellä) jne.

Myös koira, kissa, rotta ja susi ovat älykkäitä eläimiä.

Jumaluusoppinut herjaa Dawkins’ia, eikä vastaa kysymykseen elämän tarkoituksesta (jatkuu joulukuussa)

Erkki Hartikainen 18.9.2003

Seuraavassa on arvioitu Alister McGrath’in uusin kirja ”Dawkins’in jumala, geenit, meemit ja elämän tarkoitus” Kirjapaja, Helsinki, 2006, ISBN 952-607-279-8.

Älä tuhlaa tähän kirjaan rahojasi

Kirjapaja Oy on osa Kotimaa-yhtiöitä, johon kuuluvat lisäksi Kustannus Oy Kotimaa, Suomen Kirkko-Mediat Oy, Kotimaa Tuotannot, CredoNet Oy, KuvaKotimaa, Sacrum Oy ja Urkurakentamo Veikko Virtanen Oy. Se on siis suuri kirkollinen kustantaja, jota me ateistit emme tue julkaisi se mitä tahansa.

Kirjan nimi on suora käännös englanninkielisestä, joten myös kysymys elämän tarkoituksesta kuuluu kirjan alaan. Kirja kuitenkin jättää tähän kysymykseen vastaamatta. Koska tieto elämän tarkoituksesta on hyvin monia ihmisiä hämäävä, tässä artikkelissa vastataan kysymykseen elämän tarkoituksesta. Uskonnolliset vastauksen tähän kysymykseen ovat yleensä alkeellisesti virheellisiä.

Elämän pohjimmainen tarkoitus ei voi olla esimerkiksi iankaikkisen elämän saavuttaminen, koska se jättää avoimeksi kysymyksen siitä, mikä on iankaikkisen elämän tarkoitus. Jos kaikella pitää olla syynsä, jumalat eivät voi olla ensimmäinen syy, koska jää avoimeksi, mikä on jumalien syy.

Todisteet ja usko…

Tämä artikkeli jatkuu vasta joulukuun numerossa.

Uskontoa etiikan valeasussa (jatkuu joulukuussa)

Erkki Hartikainen 10.9.2005

Ilkka Niiniluodon ja Juha Sihvolan toimittamaa kirjaa ”Nykyajan etiikka ”, Gaudeamus ISBN 951-662-939-3 voidaan todella kutsua uskonnon puolustamiseksi etiikan valeasussa. Kaksi viimeistä kirjoittajaa ovat jumaluusopin tohtori Terho Pursiainen historian professori Juha Sihvola. Juha Sihvola jopa yrittää kumota muiden kirjoittajien kirjoituksia, mikä on hyvin selkeästi toimittajan etiikan vastaista.

Aloitan kirja-arvion julkaisemisen viimeisestä kirjoituksesta ja lisään sitten sen eteen myöhemmin muiden kirjoittajien arviointeja.

Yritän tässä artikkelissa jäljitellä pastori Pursiaisen vuosikymmenien saatossa ja mitä erilaisimpien aatteiden puolesta kirjoittaessa kehittämää tyyliä. Arvostelin herännäisiin kuuluvan päätoimittaja Juhani Simojoen pyynnöstä Terho Pursiaisen kirjan Uusin testamentti (1969) Kirkko ja kaupunki lehteen. Totesin jo silloin, ettei Pursiainen esitä mitään uutta.

Tämä artikkeli jatkuu lehden joulukuun numerossa.

Uutisia

Entistä vapaampaa ajattelua Vapaa-ajattelijain liitossa

Väärinkäsitysten välttämiseksi julkistamme sähköpostin tohtori Jouni Luukkaiselle ja liittoneuvos Jari Hakkaraiselle seuraavassa kokonaisuudessaan:

  • Date: Sun, 29 Oct 2006 22:51:52 +0200 (EET)
  • From: Jori Mantysalo <Jori.Mantysalo@uta.fi>
  • To: luukkain@cc.helsinki.fi, yake@mbnet.fi
  • Subject: Poisto liiton sähköpostilistalta; PAT erottaminen

Liittohallitus on lauantaina päättänyt, että teidät poistetaan kokonaan va-liiton sähköpostilistalta. Tein poiston juuri äsken.

Oletan, että syynä poistoon on ateistit.fi -sivustolla olevat "uutiset", joiden tulo listalle tällä estetään.

Liittohallitus päätti myös siirtää PAT erottamisasian seuraavaan kokoukseen.

Lisätietoja voi kysyä vaikka Robertilta; itse en ollut kokouksessa, enkä vielä ole nähnyt pöytäkirjaa vaan vain päätösluettelon.

Jori Mäntysalo

Yleisön osasto

Rikkooko rukouspiiri uskonnonvapauslakia?

 



















Nuoret eri puolilta Suomea ovat kertoneet, että heiltä on evätty mahdollisuus pitää koulussa rukouspiiriä. Kiellon syyksi on ilmoitettu pari vuotta voimassa ollut uusi uskonnonvapauslaki.

Samaan lakiin vedoten koulujen kristilliset aamuhartaudet on paikoin kielletty varmuuden vuoksi kokonaan ja hengellinen ohjelma karsittu pois iltapäiväkerhoista, vaikka seurakunta on ollut niissä kunnan yhteistyökumppanina.

Moni saattaa yllättyä tiedosta, että uskonnonvapauslaki tai sen perustelut eivät edellytä tällaisia kieltoja, päinvastoin. Perustelujen mukaan uuden lain tarkoituksena ei ollut muuttaa koulujen käytäntöjä uskonnollisten päivänavausten, jumalanpalvelusten tai juhlien osalta tai eri oppiaineiden opetuksen järjestämisessä ja sisällössä.

Koulujen joulujuhlissa on siten yhä sopivaa kajauttaa ilmoille Enkeli taivaan ja lounaspöydissä pyytää Jeesusta siunaamaan ruuan.

Uskonnonvapauteen sisältyy aina negatiivinen ja positiivinen ulottuvuus: oikeus olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan sekä oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa. Näin myös uuden lain aikana.

Mistä nämä väärinkäsitykset johtuvat?

Opetushallituksen antamat ohjeet ovat mitä ilmeisemmin olleet positiivisen uskonnonvapauden kannalta puutteelliset. Myös lakimuutoksen uutisoinnissa korostui negatiivisen uskonnonvapauden näkökulma.

Mahdollisesti koulun johdon ja opettajien oma vakaumus on saattanut lisäksi joissakin tapauksissa vaikuttaa tulkintaan. Opetushallituksen tuleekin mitä pikimmin oikoa syntyneet väärinkäsitykset ja selkeyttää ohjeistustaan.

Perustuslaissa kielletään syrjimästä uskonnon tai vakaumuksen vuoksi. Jos koulun tiloja annetaan oppilasryhmien käyttöön ei-vakaumukselliseen vapaaehtoistoimintaan ja vakaumuksellinen toiminta kielletään, ollaan lähellä tämän perusoikeuden rikkomista.

Rukouspiirille tulee siten osoittaa kokoontumistila samoin kuin esimerkiksi koulujen oppilaskunnille. Näin ei loukata kenenkään uskonnonvapautta.

Päivi Räsänen 15.9.2005 (KD-lehti)

Jos haluat lähettää vastineen yllä olevaan kirjoitukseen, lähetä se päätoimittaja Erkki Hartikaiselle

Wittgensteinin Tractatus kirjoitetaan uudestaan, uudelleenkirjoitus meneillään

Erkki Hartikainen 9.9.2006

Jotta looginen empirismi tulisi kansainvälisesti tunnetuksi, olen päättänyt kirjoittaa uusiksi Ludvig Wittgensteinin teoksen Tractatus Logico-Philosophicus. Se löytyy Internetistä useistakin osoitteista, esimerkiksi Wittgenstein - Tractatus Logico-Philosophicus

 


Osaan saksaa, mutta kirjoitan korjatun teoksen suomeksi ja englanniksi. Ensimmäinen jakso julkaistaan Jumalaton lehdessä kaksikielisenä ja Suomen Ateistiyhdistyksen englanninkielisillä sivuilla englanniksi.

 

Mitkään Wittgensteinin tekijänoikeudet eivät sido minua, koska teos on Erkki Hartikainen: Tractatus Logico-Philosophicus. Tämä teos käsittelee täsmälleen samat asiat kuin Wittgensteinin Tractatus mutta nykyisen loogisen empirismin mukaisesti.  Erot alkuperäisen teoksen ja uuden teoksen välillä ovat todella suuret.

 

Ensimmäinen osa uudesta Tractatucsesta tulee toivottavasti tähän lehteen myöhemmin joulukuussa.

Vasemmalla: Ludvig Wittgenstein

Internetistä

Rationalist International, Sanal Edamaruku





’Humanististen’ lähetyssaarnaajien vastustaminen

Historian väännös

Viime vuosisadan puolivälissä vaarallinen trendi pulpahti pinnalle useissa Euroopan pesäkkeissä. Pehmeästi ja huomaamattomasti tämä ”humanismi” uhkasi jyrätä edistysmieliset liikkeet alleen, jotka olivat liittyneet laajempaan rationalistivirtaan, etupäässä rationalisti-, vapaa-ajattelija- ja ateistiryhmiin.

Humanismi on rationalismin historiallinen edelläkävijä, joka syöksi valtaistuimelta kaikki jumalat ja julisti ihmisen olevan maailmankaikkeuden keskipiste, ennen kuin valistuksenaika koitti.

Humanismia on pidetty arvokkaana ja kunnioitettavana rationalistiliikkeen perintönä, mikä on tuntunut aina sulautuneen omaan identiteettiinsä valmistellessaan perustaa rationalismille ja ennakoimalla sen myöhempiä saavutuksia sen historiallisen aseman rajojen puitteissa. 

Kuitenkin Valistuksen ajan jälkeen, 1900-luvun ”humanismi”, joka oli ominut vanhan termin Renessanssin ajoilta, leikki isäntää vaaralliselle syövälle, mikä pyrki kääntämään rationalistiliikkeen kurssia sisältä käsin.

Kaikki humanistiryhmät eivät joutuneet vaikutukselle samalla tavoin alttiiksi, mutta joistakin tuli liikkeen vääristelyn ja vahingoittamisen välikappaleita. ’Humanismi’ – termin uusi moniselitteisyys aiheutti runsaasti sekaannuksia.

 

Homehttp://www.iheu.org/

Kumpi näistä kahdesta on onnellisempi, vasemmanpuoleinen humanisti vai oikeanpuoleinen ateisti?

Miksi humanisti on nostanut kädet ylös?

Melkoisesti historiaa vasten, taantumuksellinen ”humanismiliike” vastasi joidenkin ei-uskovaisten uuden ’uskonnon vailla Jumalaa ja paljastuksia’ etsintään ja eräät eurooppalaisista liikkeistä antoivat sille heti tukensa. Tämä vaikuttaa kuin yksinkertaiselta peiteoperaatiolta, väärinkäyttäen luotettua tuotemerkkiä yrittäen ohjata uskonnonvastaisia liikkeitä takaisin uskonnon pariin.

Johtajat etsivät ja saivat valtion hyväksynnän, usein myös osuutensa verorahoista toiminnalleen, luokitellen ne samanarvoisiksi valtionkirkkojen kanssa. Norjalainen organisaatio esitteli kruununkalleudet ja juhli valtavaa menestystä.

Se oli erikoistunut ”vaihtoehtorituaaleihin”, autuaan tietämättömänä tosiasiasta, että Norjaa hallitsi (aivan viimeaikoihin asti) papillinen pääministeri vaikutusvaltaisen evankelisen valtiokirkon papin suojeluksessa, mikä on syytettynä kohteensa ihmisoikeuksien loukkaamisesta.

Tämä on itse asiassa se ydin, joka tekee nämä ”humanistit” niin hyödyllisiksi ja hyväksyttäviksi hallituksille ja kristillisille kirkoille. Ne lamaannuttavat taistelun yhteiskunnan eheyden ja perustan muutoksen puolesta, sen sijaan, että tyytyisivät palvelemaan niitä, jotka jo ovat irrottautuneet uskonnosta paimentaen niitä yhteisöihin, jotka jakavat paljon uskonnollisten yhdistysten ominaispiirteitä, lukuun ottamatta uskoa yliluonnolliseen.

Alttaripapit suorittavat ”tekstikatkelmariitit” myönnytysten, vihkimisten ja hautajaistoimintojen sekä nuorille suunnattujen konfirmaatiojuhlien nimissä. Jopa laulut ja asusteet esitellään. Eräät ryhmät kutsuvat itseään suorasti ”humanistikirkoiksi” ja vihkivät ’humanistipastoreita’.

On jouduttu ponnistelemaan systemaattisesti saadakseen rationalistit, vapaa-ajattelijat ja ateistit tähän uuteen, ilman Jumalaa toimivaan uskonnon perustamisketjuun.

Intialaisjärjestöt ovat olleet vuosien varrella ”humanististen” lähetyssaarnaajien erityiskohde. Heidän pyrkimyksensä ovat yhä olemassa. Vain muutamia kuukausia sitten he heittelivät ansojaan, sponsoroiden pientä konferenssia nimeltä ’Rationalismista humanismiin’.

Entiset helluntaiseurakunnan johtajat hyökkäsivät ”humanistiliikkeen” johtajien kimppuun ja väittivät virkapuvun symbolin käytön vastaavan kristittyjen ristiä tai juutalaisten tähteä ja heidän erityisen univormun termin ’humanisti’ käytön aivan kuin se olisi patentoitu.

Esitelty yksimielinen ja maailmanlaajuinen suurempien voimien nimeen ja ”yhteisiin päämääriin” perustuva taistelu oli yritys saneerata autonomisia ja heterogeenisiä järjestöjä, vapaasti koottuna leveän sateenvarjon alle ja muuttaa ne asteittain monikansallisen ’humanistisen’ liikeyrityksen haarakonttoreiksi.

Itse asiassa joku tarkkaili muutamia tavanomaisten ryhmien ”uudelleensyntymistapauksia” uuden nimen ja johtajiston alla sitoutuen joihinkin uusiin hyväntekeväisyysprojekteihin. Mutta joka tapauksessa ”humanistikolonisaation” politiikka ei ole ollut kovin menestyksellinen.

Rationalistinen tavoiteohjelma 2000-luvulle

Samanarvoisuuden yläpuolella: Rationalistiliike ei ole selvinnyt vain vääristely-yrityksistä, se on vahvistunut ja levittänyt vaikutusvaltaansa pitkälle ”rationalismin” reviirille. Haasteet antoivat mahdollisuuden harkita ja keskittyä asemaan ja menettelytapoihin ja vahvistaa rationalistista työtä.

Itse asiassa tympiintynyt ja innoton esimerkki tylsästä ja merkityksettömästä kerhokulttuurista elvytti virikkeisen tulevaisuudenkuvan rationalismista rikkomassa tietämättömyyden, taikauskon, riiston ja sorron ovia.

Kaikentyyppiset rationalistit vaativat, että rationalismi, ateismi, vapaa-ajattelu ja jopa humanismi ei olisi vain yksi elämänmuoto tai yksi uskonnoista. Se ei hyväksy tulevansa pelkistetyksi vain osaksi yhteiskuntaa, joka soittaisi omaa uskonnon sävyttämää osuuttaan sinfoniasta – se haluaa muuttaa tätä yhteiskuntaa ja vapauttaa sen uskonnosta. Se ei taistele tasa-arvon puolesta säännönmukaisesti – se tähtää perinpohjaiseen vallitsevan tilan muutokseen.

Ajatelkaa pientä tasa-arvoa kannattavaa ryhmää Etelä-Afrikassa, jolla on näkemys, että musta- ja valkoihoiset ihmiset ovat tasa-arvoisia. Pysyäkseen positiivisina ja välttääkseen taistelun rotuerottelua vastaan, he rajoittavat pyrkimyksensä heidän omien näkemystensä etsimiseen osana toisenlaista elämäntapaa, yhtä lailla oikeutetusti kuin rasistit!

Tai kuin ryhmä ”valkonuttuja”, turmeltumattomia hallituksen työntekijöitä, jotka tulevat esiin ja vaativat oikeuksiaan kieltäydyttyään ottamasta vastaan mitään lahjuksia. He eivät haluaisi tulla syytetyiksi ’korruption parjaamisesta’ ja vain inttäisivät että heidän elämäntapansa on aivan yhtä rehellinen kuin korruptoituneen Mafian.

Varmasti molemmat näistä ryhmistä toivotettaisiin mielellään tervetulleiksi niin rasistien kuin korruptoituneiden hallitusjärjestelmienkin taholta aivan kuin humanistit valtionkirkkojen ja kirkoille lojaalien hallitusten taholta.

Senkaltaisilla itsekeskeisillä liikkeillä on mahdollisuuksia yhdistää ja kanavoida kaikki mahdollinen vastaanhangoittelu vainoojiaan vastaan. Huolimatta heidän näennäisesti edistysmielisistä käsityksistään, he saavat sen vuoksi aikaan taantumusta.

Rationalist International: Yhdysvalloissa on ollut vastustusta humanismin kieroutuneisuutta vastaan

Uusi termi ”sekulaaris-humanismi” luotiin osoittaakseen ero edistysmielisten humanistityylien ja sen kaimojen välille. ”Humanisti” -lähetystön johtajat, jotka alkoivat viipymättä käyttäytyä kuin lailliset omistajat, kielsivät kaikkien adjektiivien käytön ”humanismi-sanan yhteydessä.

Mutta sekulaaris-humanismi tiukasti vakiinnutti itsensä ja on ilmentänyt siitä lähtien edistysmielistä humanismityyliä. Sekulaaris-humanismi on rationalismia hieman erilaisin keskeisin ajatuksin.

Jopa nykyaikaisen humanistiliikkeen sisällä vääristyneet nyörit ottivat pikku hiljaa peräpenkin. Tänään yli puolet itsensä ”humanisteiksi” tunnustautuvista ovat selkeästi rationalisteja, vapaa-ajattelijoita, ateisteja tai sekulaaris-humanisteja.

Kriteerinä ei ole vain nimi. Jopa ”humanistiryhmien” joukossa on useita, jotka jakavat kaikki rationalistiset käsitykset ja ovat samalla tavalla sitoutuneet sosiaalisiin ja poliittisiin muutoksiin kuten monet rationalistit.

1990 – luvulla esimerkiksi Kanadan humanistijärjestöä on kiivaasti arvosteltu sen "vastustamisesta" (Lue: Itse asiassa taistelemisesta uskonnottoman yhteiskunnan puolesta) ja nuhdeltu ’epäonnistuneiksi’ humanisteiksi. Nykyisen presidentin, Tri. Henry Morgentalerin johdon alaisuudessa he ovat kuitenkin onnistuneet luomaan lisääntyvän ihmisoikeuksien vapauden kiinteästi Kanadan yhteiskuntaan kuten myös valtion laiksi.

Valtio, jossa abortti on ollut kokonaan kielletty, kääntyivät heidän määrätietoisen ja omistautuneen vaikutusvallan alaisuudessa yhdeksi kaikkein liberaaleimmista tässä asiassa – todellakin kunnioitettava ja ihailtava menestys!

Historiallisesti rationalismi alkoi kritiikkinä uskonnollisia tekstejä kohtaan ja uskonnollisten laitosten kyseenalaistamisena ja niiden vaikutusvallan tutkimisena yhteiskuntaa ja sen yksilöitä kohtaan.

Viimeisten vuosisatojen aikana se koki evoluution. "Nykypäivän suuri haaste on horroksen ja ahdasmielisten tapojen vastustaminen ja ihmisjärjen ja kriittisen ajattelun metodien levittäminen kaikille ihmisen kiinnostuksen alueille" kirjoittaa Paul Kurtz.

Nykyaikainen rationalismi tavoittelee uskonnon jälkeistä yhteiskuntaa. Se tutkii ja paljastaa perinteisiä ja uuden ajan paranormaaleja ja muita yliluonnollisten ihmetekojen väitteitä. Se edellyttää sekulaarista yhteiskuntaa, missä valtio ja uskonto ovat ehdottomasti erillään ja uskontoja ei tueta eikä avusteta. Se tuomitsee fundamentalismin, väkivaltaisuudet ja suvaitsemattomuuden ja yrittää torjua niitä.

Se kannattaa vapaa-ajattelua, vapaata tutkimusta ja itsemääräämisoikeutta ja auttaa yksilöitä katkaisemaan henkisen orjuuden kahleet. Se edistää ihmisen suorituskyvyn täyttymistä ja toivoo ja rohkaisee järjen ohjaamaa mielikuvaa, unelmia ja vahvoja tunteita.

Sen laajassa virrassa se käsittää ja sovittaa kaikki liikkeet, jotka keskittyvät joko johonkin yksittäiseen tai tiettyihin erityisiin rationalismin piirteisiin, myötävaikuttaen ihmismielen emansipaation yleiseen toimintalinjaan – ateistiryhmien kieltäen jumalallisten voimien olemassaolon antaen sen sijaan mahdollisuuksia ihmisille, vapaa-ajattelija- ja sekulaaris-humanistisille ryhmille keskittyen sosiaalisiin ja poliittisiin kysymyksiin, skeptikkoryhmille, jotka ovat omistautuneet pääasiallisesti paljastamaan paranormaaleja väitteitä – ja mitkä tahansa liikkeet näissä puitteissa, jotka viimein nousevat tulevaisuudessa esiin vastaamalla uusiin haasteisiin ja ongelmiin.

Vuonna 1995 perustetun Rationalist International ensimmäisen New Delhissa järjestetyn rationalistikonferenssin aikana liike astui rationalististen aatteiden ja kantojen maailmanlaajuiseen eturintamaan välittäen virikkeitä, selkeyttä, voimia, rohkeutta ja solidaarisuutta monille rationalisteille eri puolilla maailmaa.

Vastaamalla uusiin irrationalismin ja suvaitsemattomuuden haasteisiin ja rohkaisemalla uusien tapojen ja metodien muutosvaikutuksiin mukaan luettuna internet, televisio ja monet muut informaatioteknologian aikaansaannokset, rationalistiliikkeiden täytyy kasvaa yhteen yhteisvoimin, rohkeasti ja peräänantamattomasti joka maailman kolkassa, vaikuttaen ihmisen historian kulkuun.

Jälkihuomautus (EH)

Vasemmalla: Levi Fragell

 

Vuonna 1988 tunnetut ateistit ja humanistit Harold Blackham, Corliss Lamont, Rob Thielman, Harry Stopes Roe ja Levi Fragell allekirjoittivat lausunnon, jonka avulla he pyrkivät yhtenäistämään sanan “humanisti” käyttöä.  He ehdottivat ensiksi, että sana “humanismi” kirjoitettaisiin isolla kirjaimella Humanismi. Mitään etuliitteitä kuten “uskonnollinen humanismi” tai “sekulaari humanismi” ei käytettäisi. Toiseksi he ehdottivat, että kaikki humanistijärjestöt käyttäisivät tunnuksenaan onnellista ihmistä. Kolmanneksi he ehdottivat, että kaikki pitäisivät humanismia elämänasenteena.

Työtön saarnaaja

Eino Vastaranta 7.8.2006 - 20:41

Äiti Maria motkotti työttömälle pojalleen, joka roikkui edelleen kotinurkissa. Jeesustakin vitutti toimettomuus. Syntymälahjaksi saatu kulta oli elättänyt perhettä vain kymmenen vuotta.

Kun ruoka loppui, Jeesus paastosi Juudean erämaassa kuukauden ajan. Sakaalit hätkähtivät hänen jokailtaista "Perkele, olen työtön" -huutoaan. Kaupunkiin palattuaankaan Jeesus ei löytänyt töitä; tielle osuneet rahanvaihtajien kojut saivat kyytiä.

Jeesus kirjoitti mietelmiä ja sai koottua viikon ruokarahat lausumalla vuorella aforistisen sarjan autuaista. Jeesus lyöttäytyi kalastajien seuraan päästäkseen saaliinjaolle; näistä tuli myös hänen taikatemppujensa avustajia. Hän ei tarvinnut edes kaikkia kahtatoista vaihtaessaan vesipullot viinipulloihin.

Isänsä Joosefin kanssa Jeesus keksi tehdä ristinpuita myyntiin roomalaisille. Rikollisten ristiinnaulitseminen oli suosittua, joten työtä riitti. Heidän myyntilauseensa oli "Taivaan Isä ja Poika Oy ristejä tänään halvalla myy".

Myynnin vähetessä Jeesus keksi, että voisi markkinoida ristejä itse: "Pitää panna itsensä likoon, näyttää että tuotteemme ovat huippulaatua, että ne kelpaavat meillekin."

Markkinointitempaus onnistui yli odotusten. Golgatalla Joosef osoitti sormellaan ja sanoi rintaansa röyhistäen: "Minä tein tuon - ristinpuun." Avustajat supisivat Jeesuksen ristin juurella: "Brändäisimmekö pienikokoisen ristillä riippuvan ukon? Sille voisi olla markkinoita."

Muut lehdet

Jumalanpilkan rangaistavuuden puolesta 1998 äänestäneet kansanedustajat

Vaalien edellä haluamme virkistää lukijoidemme ajatusta ja luettelemme ne kansanedustajat, jotka äänestivät jumalanpilkka pykälän säilymisen puolesta rikoslaissa. (Tästä voi siirtyä ohi luettelon)

Yllä jumalanpilkan rangaistavuuden puolesta äänestänyt, nykyinen ministeri Kari Rajamäki

  • Aho Esko kesk.
  • Aittoniemi Sulo kesk.
  • Ala-Nissilä Olavi kesk.
  • Alaranta Juhani kesk.
  • Antvuori Pirjo-Riitta. KOK
  • Aula Maria kesk.
  • Bremer Klaus r
  • Bryggare Arto sd
  • Hurskainen Sinikka sd
  • Hyssälä Liisa kesk.
  • Isohookana-AsunmaaTytti kesk.
  • Itälä Ville KOK
  • Juhantalo Kauko kesk.
  • Jääskeläinen Jouko SKL
  • Jäätteenmäki Anneli kesk.
  • Kallio Timo kesk.
  • Kallis Bjarne SKL
  • Kanerva Ilkka KOK
  • Kankaanniemi Toimi SKL
  • Kantalainen Kari KOK
  • Karjula Kyösti kesk.
  • Kemppainen Hannu kesk.
  • Kiviniemi Mari kesk.
  • Kokkonen Paula KOK
  • Komi Armas kesk.
  • Korhonen Riitta KOK
  • Korteniemi Ossi kesk.
  • Koskinen Jari KOK
  • Kuisma Risto rem
  • Kuosmanen Pekka KOK
  • Kurola Osmo KOK
  • Lahtela Esa sd
  • Lamminen Kalevi KOK
  • Leppänen Johannes kesk.
  • Lindqvist Maija-Liisa kesk.
  • Lämsä Eero kesk.
  • Löv Pehr r
  • Markkula Markku KOK
  • Markkula-Kivisilta Hanna KOK
  • Myllyniemi Kari kesk.
  • Mölsä Tero kesk.
  • Nurmi Tuija KOK
  • Ojala Arja sd
  • Olin Kalevi sd
  • Partanen Erkki J. sd
  • Pehkonen Tauno SKL
  • Pekkarinen Mauri kesk.
  • Peltomo Pirkko sd
  • Perho-Santala Maija KOK
  • Pesälä Mikko kesk.
  • Rajamäki Kari sd
  • Ranta-Muotio Aulis kesk.
  • Rask Maija sd
  • Rehn Vuokko kesk.
  • Rinne Heikki sd
  • Ryhänen Matti kesk.
  • Räsänen Päivi SKL
  • Saapunki Pauli kesk.
  • Saari Aapo kesk.
  • Sasi Kimmo KOK
  • Savela Oiva KOK
  • Siimes Outi KOK
  • Sjöblom Juhani KOK
  • Smeds Sakari SKL
  • Suhola Aino kesk.
  • Taina Anneli KOK
  • Takkula Hannu kesk.
  • Tulonen Irja KOK
  • Tykkyläinen Marja-Liisa sd
  • Vanhanen Matti kesk.
  • Veteläinen Maija-Liisa kesk.
  • Viljamaa Marja-Leena sd
  • Vistbacka Raimo ps
  • Väistö Matti kesk.
  • Zyskowicz Ben KOK
  • Mähönen Raimo sd
  • Virtanen Pertti evir

Jumalanpilkkalaki

Kansanedustajat siis äänestivät seuraavan lain puolesta:

10 § (24.7.1998/563) Uskonrauhan rikkominen.

Joka

  1. julkisesti pilkkaa Jumalaa tai loukkaamistarkoituksessa julkisesti herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922) tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä, tai
  2. meluamalla, uhkaavalla käyttäytymisellään tai muuten häiritsee jumalanpalvelusta, kirkollista toimitusta, muuta sellaista uskonnonharjoitusta taikka hautaustilaisuutta, on tuomittava uskonrauhan rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Gravitation

This is a link.

Geometria

Tämä on linkki.

Ateismin määritelmä

George H. Smithin ontolo
ginen ateismin määritelmä:

Ateismi on väite: jumalaa tai jumalia ei ole olemassa

Tässä määritelmässä on määritelty olemassaoloa koskeva eli ontologinen käsitys. Jumala joko on olemassa tai ei ole olemassa. Mitään olemassaolon ja olemattomuuden välimuotoa ei ole.

Teismi on väite: jumala tai jumalia on olemassa

Deismi (jumala on olemassa, mutta ei puutu maailmanmenoon) ja panteismi (jumala on sama kuin maailmankaikkeus) ovat tämän mukaan teismiä

Inhimillinen tieto siitä, mitä on olemassa, on vajavaista. Joku saattaa pitää varmana, että jumalaa tai jumalia ei ole olemassa. Joku toinen saattaa pitää varmana, että jumala tai jumalia on olemassa. Joku kolmas voi olla epävarma siitä, onko jumalaa tai jumalia olemassa vai ei.

Ateistin määrittelemä

Ateisti on henkilö, jonka mielestä ateismi on tosi.

Agnostikon eli jumalaongelmaisen määritelmä

Agnostikko eli jumalaongelmainen on henkilö, joka ei mielestään tiedä, onko ateismi tosi vai onko teismi tosi.

Uskonnon määritelmä

Uskonto on järjestäytynyttä teismiä.

Ne käsitykset joissa ei ole jumalia, eivät ole tämän määritelmän mukaan uskontoja.

Raamatun ristiriidat

Lukeaksesi napauta tästä.

Linkkejä

Ateistien ehdotus lukion elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmaksi
Ateistien ehdotus perusasteen elämänkatsomustiedon opetussuunnitelmaksi
Ateistifilosofi Pertti Lindforsin juhlakirja on ilmestynyt
Bill ja Melinda Gates’in säätiö antoi yli 10 miljoonaa dollaria Discovery Institute’lle, “älykkään suunnittelun jumalatodistuksen” propagandaan
Edvard Westermarck: Siveys ja kristinusko (1907)
Esitelmä ateismista 30.10.2003
Esitelmä posthumanismista 16.2.2004
Islam ja naiset
Jumalanpilkkasakot Suomessa
Lausunto uskonnonvapauskomitean mietinnöstä
Lausunto vihkimisoikeuden laajentamisesta
Lavanam on terrorism
Lavanam: Let all of us search for new means
Lavanam's open letter to Naxalite (Maoist) friends
Ortodoksipappi aiheutti Suomessa naisen kuoleman ja peri hänen omaisuutensa
Rolf Lagerborg (1907) Kristinuskon opetusta vai maallista siveys­kasvatusta
Tunnettuja ”älykkään suunnittelun jumalatodistuksen” kannattajia ja vastustajia
Tätä Helsingin Sanomat ei julkaissut
Vapaa Ajattelijan päätoimittaja on erotettu kaikista tehtävistään
Vapaa-ajattelijain liiton liittovaltuuston kokous 27.11.2005
Vapaa-ajattelijain tiedottaja vastustaa ateismia
Wikipedia ateisteja vastaan
Write to Lavanam